10 okt. 2013

Jag älskar pilates!

Nu efter fem gånger på pilates känner jag verkligen hur min hela core, det vill säga rygg/mage blivit helt sjuk stark! Jag var på en annan gruppträningstimme i veckan och plankan var liksom en walk in the park. Helt otroligt sådan förändring det har skett.
Jag har redan anmält mig till en fortsättningskurs som börjar i november (likaså den på Unisport) och ser massor fram emot att lära mig ännu mer om rätt andningsteknik och de rätta sätten att utföra övningarna. Vi hann redan komma till en del mer avancerade övningar på den första kursen, men det känns som att det finns helt massor att lära sig ännu om tekniken och andningen.
Andningen var det svåraste. Många av övningarna är sådana som är bekanta från annan form av gruppträning, olika situps och övningar man gör liggandes på sidan. Men de känns helt annorlunda tack vare fokuset på de djupa musklerna och andningen! Det är helt annat tankesätt och det kräver massor av koncentration för att göra rätt. Under en timmes pilates är man verkligen hundra procent närvarande för man måste tänka på precis varje lilla grej man gör med någon del av kroppen med total fokus.
Förutom coren så tränar man alltså också sinnet. Du tvingas släppa allt annat och verkligen vara hundra procent närvarande och det är så skönt. Allting går dessutom i så lugn takt så du slappnar dessutom av helt och hållet medan du håller på. Inte alls som på de flesta gruppträningar där du svettas med maxpuls i 45 minuter och sedan stretchar i 10 minuter och sedan går hem igen, nog tränad men kanske inte så avslappnad.
Pilates rekommenderar jag för alla som vill ha stark core (det vill säga precis alla personer i hela världen för det är så viktigt med en stark core!). Jag rekommenderar också det för alla som vill ha avslappning kombinerat med motion, och för alla som älskar att tänja och stretcha på kroppen och verkligen pröva på vad som händer om jag gör si och så istället för si och så. Det är mycket tänjande och mycket trixande och mycket funderande på hur man ska göra för att det ska ske si och så i kroppen och det är helt härligt!
En stark core ger dig bättre hållning i vardagen och det behöver vi alla. Gå en kurs, du kommer inte att ångra dig. Pilates ger dig en stark och slank kropp om du börjar med det på allvar. Om inte så ger det dig skön avslappning i vardagen och välinvesterad tid och pengar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar