6 feb. 2014

Hej, tack, ursäkta mig, varsågod!

Jag är inte en sådan människa som är bra på att småprata om ditt och datt med halvbekanta och i precis alla lägen. Tvärtom är jag mer tystlåten och lyssnar hellre än jag leder diskussionen. Men en sak som är mycket viktig mig är att alltid vara trevlig i min kommunikation med andra människor.
Jag försöker inte vara glad om jag inte är det, jag är inte alltid så himla positiv eller så otroligt framåt, men jag strävar efter att alltid vara trevlig. Det här är speciellt viktigt för mig i sammanhang där jag umgås med personer jag inte valt att umgås med men ändå måste komma överens med. Som på jobbet, i studierna eller när jag sköter ärenden.
Såhär ser jag på saken: jag har i de flesta fall inte valt mina kolleger utan jag har valt mitt jobb. På jobbet finns ändå personer jag måste umgås med oavsett om min personlighet klickar med de andras eller inte. Jag slipper inte personerna och de slipper inte mig, vi måste inte älska varandra men vi måste kunna kommunicera. Då är det otroligt viktigt att vi är trevliga och respekterande. Jag behöver inte gilla varenda människa omkring mig, men jag måste i många fall ha människan omkring mig. Då är det bara negativt för alla att vara otrevlig.
Det är inte som med vänner eller ens partner. Gillar man inte någon vän kan man dumpa personen, gillar man inte sin partner ska man avsluta relationen. Men det är mycket jobbigt att sluta på jobbet för att man inte gillar någon kollega. Därför är min utgångspunkt alltid att få kollegerna att uppfatta mig som trevlig och artig. Om jag märker att någon är otrevlig så försöker jag bara ännu hårdare. Tack, snälla, förlåt, hej, ursäkta, kan du, vill du, har du lust att, varsågod - alla är mycket viktiga ord. Har jag någon i min närhet som jag anser att inte använder de orden tillräckligt så försöker jag istället använda dom ännu mera. Bara på det viset kan man få den andra att också börja använda dom. Att snäsa tillbaka är aldrig lösningen.
Det är mycket destruktivt att tänka att man inte gillar en person alltså kan man inte jobba/studera med personen. Vi stöter hela tiden på personer vi inte gillar, sånt är livet. Då ska man inte låtsas gilla personen, det är onödigt, men man kan åtminstone vara artig och saklig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar