25 mars 2013

Våldtäkt eller sex?

Det här med våldtäkter. Jag ska försöka måla upp en liten, helt påhittad historia för att problematisera, väcka tankar och kanske komma till en slutsats. Idag tänkte jag behandla temat "varför sa hon inte ifrån?"
De flesta våldtäkter sker av en person som offret känner, till och med har en nära relation med. Och många våldtäkter, påstår jag, sker då en tonåring känner sig tvingad till att ha sex med en annan tonåring, en pojkvän. Jag har ingen aning om siffror, men vi vet att majoriteten av våldtäkterna aldrig anmäls.
Nå, här kommer en hypotetisk situation.

Flicka, 16, och pojke, 17, har varit pojk- och flickvän i några veckor. Ikväll är de hemma hos honom, ensamma, hans föräldrar är på landet. Flickans föräldrar vet om läget, men de säger att "hon är smart, hon vet vad hon gör". Hon ska ändå komma hem senast 21, det har de bestämt.
Flickan och pojken har inte pratat om sex tidigare. Ikväll ligger de i pojkens säng, de pussas och känner på varandra. Pojken är erfaren, han har haft sex och vet vad han gör. Han vill ha sex. Han börjar så småningom sticka in handen under hennes skjorta, hennes behån. Hon försöker dra sig undan, säger ingenting, vet inte hur hon ska reagera.
P: Kom igen nu! Det går snabbt och jag lovar att inte göra dig illa. Vi är ju tillsammans, då ska man ha sex.
Hon vet att han har rätt. Man ska ha sex när man är tillsammans. Men hon är fortfarande osäker.
Pojken klär snabbt av sig, sitter på sängkanten i helt naken. Drar snabbt av henne kläderna också. Hon slingrar sig lite, tittar bort.
F: Men, vänta....
P: Kom igen nu, en snabb!
F: Jag vet inte...
Han sticker fingrarna i henne. Hon blir rädd, det gör ont och det är helt nytt för henne. Hon rycker till.
P: Ligg stilla!
Hon ligger stilla. Han kommer in i henne med sin penis, knullar henne, håller hennes händer ovanför hennes huvud där hon ligger på rygg. Det är över på 5 minuter. Hon tittar bort hela tiden. Stel som en pinne.
Han ligger bredvid henne efteråt, håller om henne tills hon måste gå hem. Det enda hon kommer ihåg efteråt är att det var obekvämt, gjorde ont, hon blödde hela nästa dag och att det gick snabbt, för snabbt. Hon berättar inte för någon, hon hade ju frivilligt gått hem till honom.
De ses ett par gånger ännu, men sen drar han sig undan. Äsch, det funkar inte, säger han.

I mina ögon är det här en våldtäkt. Samhället och juridiken ser kanske, sannolikt, på saken på lite annat vis.
Hon sade inte nej. Men han frågade aldrig heller. Här kommer vi in på det som jag skrivit om också tidigare. Om skillnaden mellan att köra på tills den andra antingen gör för hårt motstånd för att man ska klara av det, eller den andra "ger sig" och det att båda är överens om att jo, vi ska ha sex nu.
I min värld vore det idealiska det att båda parterna är överens. Men så ser inte samhället saken. Du måste göra aktivt motstånd om du inte vill.
Mitt råd till alla ungdomar och vuxna därute. Fråga. Verkar det som om den andra parten kanske är lite osäker, fråga igen. Och igen. Jo, sådant kan döda stämningen och det kan sluta med att ni inte alls har sex. Men det är tusen gånger bättre att inte ha sex än att våldta.

Mer om det här med att fråga en annan gång.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar