14 apr. 2015

Vaccinering en självklarhet

Ja alltså jag vet inte. Sådär i övrigt förstår jag att läkemedelsindustrin i grund och botten försöker tjäna pengar på alla produkter och jag är väldigt skeptisk till många mediciner och preparat som vi förväntas slänga i oss, men just vaccin skulle jag aldrig välja bort.

Jag är mycket medveten om debatten men jag förstår inte varför folk är så rädda och varför de anser att vacciner är onödiga. Jag ser vacciner enbart som något positivt. Det finns en orsak till att mässling inte längre förekommer i Finland (förutom hos ovaccinerade barn).

Såhär säger pseudonymen Förälder till tre på Svenska Yle:
"Är det så konstigt när det finns kvicksilver och andra tungmetaller i många vacciner. Går t o m rykten om att vacciner kan innehålla mikroskopiskt små datachip, att vaccinerna fördummar folket och gör dem lättare att styra över. Kan man i Finland garantera att inget av de nämnda förekommer i våra vacciner?"
Och jag bara wooot? Tänker folk sådär?

A har fått och kommer att få alla sprutor som ingår i det nationella programmet. Det var självklart för oss från början, inget vi ens har funderat på. Däremot anser jag vaccin mot säsongsinfluensa och sådant vara mycket onödigt för friska personer. Friska människor dör inte av lite flunssa.

Hur tänker du?

4 kommentarer:

  1. Hej, jag har inte heller lagt mej in i vaccinationsdebatten men många gånger varit nära. Förstår inte mej på föräldrar som väljer bort grundvaccin som de själv fått när de var små. Jag vet då ingen som har fått nåt men utav vaccinerna i min ålder. Ja å så reser de med sina små barn från och till, ja hur vågar de utsätta barnen för det... de själva är ju vaccinerad. Det är min tanke. Mina tre barn har fått alla grundvacciner och skulle det ha funnits rota skulle även det ha tagits för den äldsta fick rotavirus när han var tre-fyra år och det var en pärs, utan sjukvård hade han kanske inte överlevt. Detta var mina tankar, vem ska man lita på om inte på de som kan om sjukvård.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag känner inte heller någon i min ålder som skulle ha fått men av vaccin, men visst finns det ju barn idag som får biverkningar och det är synd, men jag antar att det är priset vi tillsvidare måste betala. Sakta går väl utvecklingen framåt så att biverkningarna blir mindre.
      Det där om rota har jag just förstått att sedan när barn får sjukdomen så kan det gå riktigt illa, usch...
      Tack för din kommentar!

      Radera
  2. Jag vet inte riktigt vad jag tycker om vacciner, men jag utgår väl från principen att obligatoriska vacciner är nödvändiga, medans frivilliga är något man ska tänka över minst 3 gånger innan man tar, så man inte sprutar i sig precis allt som erbjuds hur som helst :)

    Har inte tänkt tanken att vaccin skulle framställas för att fördumma och göra människor lättare att styra över - däremot har tanken slagit mig flera gånger att SOCKER skulle kunna tänkas ha en sån effekt - för det är ju en "drog" (jag anser det vara en drog iaf), som stoppas i det mesta vi äter nuförtiden, vi får i oss sjuka mängder dolt socker! Vet iallafall själv hur trög i huvudet jag blir om jag äter mycket socker.. Förlåt, nu är jag helt off-topic, slutar skriva nu :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Haha, om det vore så att socker gör oss lättare att styra så skulle det nog inte finnas en enda självständig tanke kvar i mitt huvud, sådan sugarjunkie som jag har varit de senaste månaderna :)

      Radera