15 apr. 2015

Vaccinering en självklarhet - fortsättningen

Gårdagens inlägg om vacciner skapade en intressant debatt i Facebookgruppen Finlandssvenska bloggare.
Jag vill klargöra ett par saker känner jag. För det första så vet jag att det finns många barn som drabbas av biverkningar i olika grad av de vacciner som ges till småbarn. Det är hemskt och jag hoppas forskningen går framåt så vi slipper det. För det andra så är jag inte alls insatt i till exempel vad vaccinerna innehåller eller hur de framställs eller vilka fruktansvärda biverkningar de kan ge utan jag ser det här som en icke-fråga för mig och min familj och litar blint på de rekommendationer som finns i Finland. Och jo, det är lätt att skriva att "jag förstår inte varför folk är så rädda och varför de anser att vacciner är onödiga" som jag skrev igår trots att jag inte är insatt. För jag anser skyddet vara så pass viktigt att vi inte kan tumma på det, trots att det finns dokumenterat biverkningar. Istället för att läsa på om vacciner som jag tycker att är mycket viktiga lägger jag tid och energi på att läsa på om till exempel matintroduktion för bebisar, hur man får till en lyckad amning och varför det är bäst för en bebis att sova bredvid sin mamma under de första månaderna i livet. Vi väljer alla vad vi lägger tid och energi på.

Men också i den här debatten är det lätt att dra fram "dålig förälder"-kortet. "Du är en dålig mamma som inte läser på om de vacciner som du tvingar i ditt barn." Kanske dags att outa det nu då: jag är en dålig mamma av så många orsaker att jag skulle kunna skriva en roman om det. Och det kommer jag att leva med för resten av mitt liv. Men jag är den bästa mamman som A kan ha.

Jag har också lätt att säga att jag inte är rädd eftersom A aldrig reagerat på något av de vaccin han har hunnit få under sina 6 månader i livet. Inte ens lite feber har han fått, men nu har han ett lite större skydd mot farliga sjukdomar än alla ovaccinerade barn. Det finns inte heller i min släkt eller familj något barn som reagerat på något onormalt sätt (feber räknas ju till exempel till en helt normal reaktion och det tycker jag inte är en orsak att vara rädd).

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar