5 juni 2013

Ansvaret för sin nästa

Jag skrev om hälsohetsen. Man kan kanske fråga sig varför det här är något jag bryr mig om, jag har ju sagt att jag inte bryr mig vad folk stoppar i sig, hur mycket de tränar eller vilken diet de följer. Det gör jag inte. Men det blir en sak för mig när man börjar skriva om det på nätet, alltså dela med sig av precis hur och vad de äter och tränar. Folk får gott hetsa med maten, räkna kolhydrater och fettgram och träna 9 gånger i veckan. Men när det inte räcker att göra så, utan man också delar med sig av det, då blir man en förebild och så börjar andra göra liknande och så sprider sig hetsen.

Ok, so what? Folk kan väl välja vad som läser och vad dom tror på? Jo, men vi har alla ett ansvar mot våra medmänniskor. Internet har gett så oerhört stora möjligheter att dela med oss av våra tankar precis som jag gör nu, och väljer man att utnyttja den chansen så har man också ett ansvar.
De flesta som läser bloggar och hälsotips på nätet klarar gott av att skilja mellan det som är någons åsikt, det som är kunskap och det som bara är provokation. Felaktigheter blir ändå snabbt "sanningar". Trender och modeflugor blir någons hela liv.

Jag säger inte att man inte får skriva om hur lite kolhydrater man stoppat i sig en given dag eller hur många kilogram man lyfter i vilken maskin på gymmet. Folk som läser på nätet har också ett ansvar att screena och vara kritiska. Du kan inte svälja allt du läser. Men jag vill peka på det ansvar som följer när man delar med sig av sin hälsohets. Vi kan inte bara pumpa ut saker utan måste också komma ihåg det kollektiva ansvaret för att vi alla mår bra. Och ingen mår bra av att på gramnivå kontrollera precis vad man får i sig eller på kalorinivå granska ens motionerande. Ändå syns det oerhört mycket sådant på bloggarna och i sociala medier. Att kontrollen blir viktigare än hälsan. Det blir viktigare att se till att man just idag inte äter en viss sak, än att fråga sig hur man mår.

Jag påstår att man inte kan vara frisk om man inte kan släppa kontrollen över precis vad man stoppar i sig och hur mycket man förbränt genom vilken motionsform. Det är en sjukdom att hetsa. Oavsett hur mycket en bloggare påstår att hen mår så bra (!!!) av ditt och datt men aldrig gör si och så så ser jag det bara som sjukligt beteende. Och igen, gör nu det då. Men försök att ge en lite mer nyanserad bild åt dina läsare. För livet är inte en tävling i vem som klarar av att äta minst kalorier under dagen.

Det är bra med hälsobloggar och det är bra att folk delar sin kunskap. Det behövs diskussion om hur man mår bra och vad som är bra för hälsan. Risken är ändå att det går över kant när sociala medierna fylls av hälsohets.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar