17 sep. 2013

Skjortor och saker så billigt och mycket som möjligt

Peppe tipsade om den här texten i HS Nyt. Om en kvinna som shoppar för 500 euro på en vecka. 500 euro. På en vecka. På saker. Saker som man har en kort tid (det mesta som kan köpas i Seppälä, Zara eller H&M och andra liknande affärer slits sönder snabbt, det vet vi alla). Det här är ett beteende jag inte förstår och som jag kanske aldrig kommer att förstå. Hur man finner så mycket glädje i att köpa saker att man är beredd att slösa 500 euro per vecka på det.
Jag köper sällan saker. Min veckobudget för att shoppa ligger säkert någonstans nära 5 euro. Däremot är jag inte så noga när det gäller mat. Vi köper gärna lite dyrare matvaror hem och äter ibland ute trots att vi är studerande. Det ger mig en bättre livskvalitet, för någon annan är det inte så viktigt. Säkert finns det människor som aldrig kommer att förstå att man är beredd att satsa 80-90 euro på en middag ute, men det är jag beredd att göra.
Alla väljer såklart fritt vad de köper för sina pengar men vi har ändå alla ett ansvar, exempelvis gällande miljö och etisk handel. Men om du vill hjälpa miljön så är det nog inte så att du genast ska springa till närmaste Lindex och köpa 7 stycken av deras eko-tröjor. Större nytta gör du genom att shoppa mindre och köpa bara det du behöver.
Mindre, mindre, mindre.

Jag köper också kläder på H&M och andra skräpaffärer utan att veta vad miljöpåverkan är eller hur många som jobbar på svältlön för att producera just det plagget. Jag är inget helgon. Men jag försöker shoppa mindre.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar