19 nov. 2013

Två saker

Under de senaste dagarna har jag tänkt mycket på abort. Jag läste en diskussion som fick tankarna igång och främst två saker har jag grubblat på.
  1. Folk som säger att män inte har en talan i abortfrågan. Varför man anser att halva befolkningen ska uteslutas ur en debatt går över mitt förstånd. Vi kan inte kategoriskt utesluta folk från en debatt bara för att de aldrig kan uppleva det (graviditet och abort) som debatten handlar om. Det här gäller alltså bara på en generell nivå och i specifika fall endast där två människor haft sex för att de båda har velat ha sex. Våldtäktsmän ska inte ha en talan i huruvida en kvinna de våldtagit ska få göra abort eller inte.
  2. Folk som säger att abort är fel för att det är att döda en människa, men i samma andetag säger att abort efter våldtäkt är något helt annat, att då kan det tillåtas. Isåfall gör man skillnad på människor och människor. De människor som kommit till vid sex med två personer som velat ha sex med varandra och de människor som kommit till för att en man våldtagit en kvinna. Jag tycker att människor ska behandlas likvärdigt och kommer aldrig att godkänna en sådan särskiljning av människor.

Min ståndpunkt i abortfrågan är kanske klar, men här kommer den igen. En värld utan aborter är en bra värld, men rätta lösningen för att få slut på aborter är inte att göra det svårare/omöjligt att få laglig abort. Aborter förebyggs endast genom ökad sexualundervisning och det att folk ser till att oönskade graviditeter inte sker. Aborter när det är fel på fostret eller mammans liv är i fara är en annan diskussion.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar