17 feb. 2014

Lite OS-tankar

Få kan säkert undgå att det för tillfället går lite bättre för Sverige än Finland i pågående OS. Ja, överlag går det ju inte så jättebra för Finland (påstår många - personligen tycker jag att de hittills två silvermedaljerna är helt ok för ett land med 5 miljoner invånare och ganska crappy förutsättningar för att bli riktigt riktigt bra idrottare). Det här diskuteras upp och ner i alla forum just nu känns det som, men jag kan inte låta bli att slänga in en kommentar. I något diskussionsprogram sa någon, jag tror det var Kaj Kunnas att exempelvis Sverige i Vancouver-OS 2010 hade 6 stycken psykologer med i teamet kring idrottarna medan Finland i år för första gången skickade 1 (EN!) psykolog med idrottarna. Om jag var en av experterna som ska fundera på Finlands framtid som vintersportland så skulle jag börja där.

Ett reellt medaljhopp har väl Finland ändå i herrarnas hockeylag. Det skulle vara mycket mer njutningsfullt att titta på matcherna utan de där eviga slipsarna överallt. Jag tittar gärna på matcherna, men det där är något som stört mig så ofantligt mycket i flera år nu. Det är svårt att hitta ett mer homogent område i samhället än en herr-hockeymatch på OS-nivå. Ta ett papper och penna någon dag när du tittar på Finlands match (onsdag är nästa chans) och gör en plupp för alla karlar du hittar som kommentator, expert, reporter, allmän tycktillare eller varför inte coach eller annan bakgrundsfigur. Du kommer att få göra många pluppar. Försök sedan hitta en enda kvinna...
Ännu värre är att alla karlar är vita medelålders och alltid klädda i kostym med billig slips.
Jag vägrar tro att det exempelvis inte finns en enda mörkhyad person som klarar av att kommentera hockey på OS-nivå. Ge oss ens en kvinna, det är en bra början!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar