5 feb. 2015

Hallonbåten seglar bara västerut

Igår kväll såg vi på Hallonbåtsflyktingen. En mycket underhållande film, jag skulle nog ge den 4 av 5 om någon frågade. Men så har ju inte jag läst boken så jag vet inte om det stämmer att boken är mycket bättre. Igår lyssnade jag också på Slaget efter tolv som handlade om den påstådda konflikten mellan arbetslösa i Finland och invandrare som tar våra jobb.

Osökt kopplade jag de här till varandra - finne flyttar till Sverige för att han vill och invandrare får inte komma till Finland för att de vill för det finns arbetslösa finnar.

Det här fick mig att börja fundera på det här med att folk går omkring och tänker och säger att det är så förkastligt att invandrare kommer till Finland och lever på våra socialbidrag samtidigt som det är förkastligt att invandrare kommer till Finland och tar våra jobb. Det folk egentligen säger är alltså att vi inte ska välkomna invandrare överhuvudtaget. Men jag tycker det luktar dubbelmoral när finländare går omkring och tycker att ingen ska få flytta till Finland i jakt på ett drägligare, bättre liv, medan finländare hela tiden åker iväg till andra länder för att de gillar det landet bättre. Kanske har de fått jobb i USA eller så vill de surfa i Australien eller så är det de billiga levnadskostnaderna i Thailand som lockar. Men hit till det här underbara landet får ingen komma och leta sin lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar