27 maj 2015

En rasist är alltid en rasist

Jag vill inte ge Sannfinländaren Olli Sademies någon mer uppmärksamhet än han redan fått eftersom jag inte tycker att en man som gör uttalanden som han gör förtjänar det. Men jag vill i alla fall kommentera rasismen inom Sannfinländarna.

För det är ju det det handlar om. Rasism. Det är inte "diskussionsöppnare", "skämt", "dåligt omdöme", "misstag" varje eviga gång en Sannfinländare kläcker ur sig något dylikt. Nej det är öppen rasism. Men eftersom ingen rasist kommer att erkänna att hen är rasist, delvis för att det är olagligt, så hittar de alltid på en massa andra ord för den rasism de just gett uttryck för. Som i det här fallet, "diskussionsöppnare". Varför kan inte mannen stå för sina åsikter? Öppet och ärligt säga: jag är rasist! Det vore mycket mer rakryggat än som nu, hävda att han bara "öppnar en diskussion". Vilken feg man den här Sademies är, en riktig ynkrygg som utnyttjar den makt han getts och besitter och uttalar sig kränkande och rasistiskt om andra utan att ta det minsta ansvar för att det han just sade inte bara sårar, kränker och är i alla fall på gränsen till olagligt och dessutom går emot allt vad demokrati, rättvisa och civiliserad stat innebär. Om jag skulle bli jämförd med Hitler skulle jag skämmas så att jag inte vet vart jag skulle ta vägen men Sademies bara spelar dum... Helt obegripligt.

Den största delen av all rasism som förekommer i Finland är svår att se för den är förtäckt. Den döljs till exempel i hur medierna rapporterar om romer och somalier och svenskar och finländare, den döljs i vilka jobb som ges åt invandrare och i hur mörkhyade bemöts i helt vardagliga situationer. Den är svår att se också för personer som ägnar hela livet åt att granska och kanske motarbeta rasism. Men Sannfinländarna döljer inte sin rasism. De är helt öppna med den, förutom att de vägrar kalla det just rasism. Men bara för att personen som säger något rasistiskt vägrar kalla det rasism - "för jag är inte rasist" - betyder det inte att inte andra kan och måste göra det. Det är dags att sätta stopp för det här nu! Sannfinländarna och alla andra öppna rasister i det här landet måste få veta att det inte är okej. Att det finns de som tänker och tycker på annat sätt och att rasisterna inte är de som sätter normerna.

Stoppa rasismen nu. Det har gått för långt för länge sedan.

Ingen kommer att svara "jo" på frågan "är du rasist?" Men det betyder inte att personer som Sannfinländaren Sademies inte är just det, rasist. Det är dags att sätta stopp för det nu. Vi ska inte, behöver inte, FÅR inte tolerera att rasister sätter agendan för vad, hur och varför vi pratar om saker!

2 kommentarer:

  1. Riktigt bra skrivet!! Sademies uttalande är ju dessutom ett så solklart exempel på rasism att det är helt omöjligt att bortförklara... Som vanligt drar jag mig för att skriva såna här blogginlägg (med ett undantag) fast jag egentligen skulle vilja, för det är så vansinnigt tungt ämne för mig och det får mig att må så dåligt..

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag tycker att det är viktigt att vi som tycker annorlunda skriver. Men visst är det tungt... Ibland känns det som en hopplös kamp.

      Radera