7 okt. 2016

Inspiration

Idag har jag funderat på inspiration. Vad gör mig inspirerad?

Inspiration är viktigt. Utan inspiration i livet finns det ingen orsak att stiga upp på morgonen. Men få går väl omkring och känner sig superpeppade hela livet, det går bara inte.

Det finns mycket som gör mig inspirerad. Den här bloggen. En bra bok. En riktigt bra film som suger mig in i sig totalt så jag glömmer allt annat - då kan jag gå omkring i dagar och tänka på filmen och hämta tankar, frågor och svar därifrån. En bra podd. En promenad. En kopp kaffe. Sonen. En stund ensam med hunden. En bra slogan. Ett citat. Vad som helst.

Inspiration är glöden i livet. Det går inte att fuska fram inspiration. Antingen har du det eller så har du det inte. En kan liksom vara intresserad av en massa saker men det betyder inte nödvändigtvis att de inspirerar en. Ofta går de här två ändå lite hand i hand, intresse och inspiration. Den inspiration som kommer från en sak påverkar hela ens liv. Den inspiration som matlagning ger kan vara bra för ens arbetsinsats och den inspiration som en bra bok ger kan vara bra för ens kompisrelationer etcetera.

Åh, det är spännande sådant här. Jag är ingen djup person på det viset, men ibland får jag mina ryck då jag börjar fundera på livets mening, var universum slutar och hur spårvagnar fungerar. Det var en fråga i dagens Helsingin Sanomat, ett litet barn som undrade hur många celler det finns i människokroppen och jag svävade totalt iväg när jag läste svaret. Antalet celler i människokroppen är ett så otroligt spännande ämne och ger upphov till en massa följdfrågor.

Håll glöden igång. Hitta det som inspirerar. Det behöver inte vara något märkligt. Men det måste vara äkta. Hur gör jag för att hitta det som inspirerar då, tänker du nu? Håll ett öppet sinne. Pröva på saker. Gå på en yogalektion. Spring. Kör karting. Lär dig spanska. Ät sniglar. Tvätta fönstren. Res. Stå på huvudet. Hoppa bungyhopp. Byt den hand som du använder för att borsta tänderna (helt nya sfärer öppnar sig, tro mig!). Pröva på att gå en dag utan socker. Gör saker. Lev.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar