26 sep. 2013

Om att boosta självförtroendet och om att tro att man vet vad man håller på med

Jag har vid ett par tillfällen nämnt att jag håller på med min gradu inom kommunikationslära. Jag tittade inte ens på texten under hela sommaren och hade en sådan ångest nu i september att jag måste träffa min handledare för att diskutera lite nya idéer. Jag övergav i början av september en gammal idé och har nu nytt fokus, men kände att jag behövde prata om saken. Det här med att skriva vetenskapligt är mycket skrämmande för mig...
Så igår hade jag möte med min graduhandledare och det är helt otroligt vad en person kan göra för ens självförtroende och arbetsglädje. Jag bara yes, let's do it!! efteråt. Det härligaste är att jag igen blev påmind om att i vetenskaplig forskning spelar det inte så stor roll vad du gör och hur, bara du kan motivera det och relatera det till tidigare forskning och gärna också till samhället. Så med andra ord är det mer hur du skriver än vad texten handlar om som är det viktiga. Hur i betydelsen hur du får det att verka som att det här är något jätteviktigt och spännande och mycket berikande för världen.
Jag antar att jag gör något rätt eftersom den här samma handledaren nu för andra gången sade åt mig att jag borde bli kvar som forskare på uni... Skrämmande, med tanke på att jag just och just klarar av en gradu...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar