13 aug. 2014

Familjeförberedelse

Igår kväll var vi på vår första träff med familjeförberedelsekursen. Vi visste inte vad som väntade när vi for dit men det var nu ungefär lika givande som jag hade tänkt mig. Det vill säga: det gav väldigt lite.
Det mest spännande var den unga familjen som kom och berättade hur deras förlossning och första tid med bebisen varit. Den nu 3 månader gamla flickan hade fötts på Barnmorskeinstitutet där också vi ska ha förlossningen om allt går som planerat och jag blev lite orolig av att kvinnan sa att hon i praktiken påtvingades epidural trots att hon själv kände att hon inte behövde det. Det känns ju sådär att veta att det finns barnmorskor som tycker att man genast ska ta till det starkaste smärtstillande som finns, utan att man ens själv upplever att smärtan är jobbig. Jag hade också tidigare planerat att skriva ett tydligt och klart förlossningsbrev, men nu blev jag ännu mer säker på att jag ska göra det. Jag vill inte tvingas ta epidural om jag inte själv upplever att det behövs. Jag är öppen för allt, jag går inte heller och borrar i tänderna utan bedövning, men jag vill först pröva på hur det känns och vad jag på riktigt behöver. Epidural ska vara det sista alternativet, det är inte riskfritt.
Anyways, vi fick också en broschyr med oss hem. Det jag fortfarande efterlyser är praktiska tips. Hittills har graviditeten handlat om vad jag väger, vad jag äter, hur högt blodtrycket är och hur mycket bebisen vuxit och så har det handlat litegrann om vad vi känner inför att bli föräldrar. Allt det där är också viktigt, men liksom, hur gör man när man klär på en nyfödd!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar