6 mars 2015

Frissabesök och återbetalning av stöd

Det värsta med att vara hos frissan är allt hår som fastnar i ens ansikte, i näsan, munnen och ögonen och som stör en hela resten av dagen (eller tills man duschar).

Men jag behövde verkligen besöka frissan. Det var tre månader sen senast. Så lång paus har jag inte haft på flera år. Plånboken tackar i alla fall!

På tal om vad plånboken tackar för, så tackade den inte då FPA skickade ett brev om att de vill ha studiestöd från 2013 tillbaka. Visserligen bara en månad, men med ränta såklart. Jag lyfte stöd i tre månader 2013, nu ska de ha en månad tillbaka. Jag meddelade dem att de vänligen kan dra av det från föräldrapenningen. Som om vi inte redan lever på väldigt lite per månad.
Visste du förresten att en studerande, som min man, blir av med det bostadsbidrag som är kopplat till studiestödet när hen får barn. En studerande som är förälder får alltså mindre än en som inte är det. Jag ser hur ni tänkte där FPA! Eller nej, det gör jag inte.

Anyway. Så straffas den flitiga. År 2013 heltidsstuderade jag (enligt de krav både FPA och Uni ställer) och jobbade enligt det jag hann, men ändå ska jag nu betala tillbaka av det lilla staten gav mig det året. The world works in mysterious ways.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar