7 maj 2015

Bebismat

Ja det var det här med barnmaten... Ibland längtar jag tillbaka till helamningen. För nu måste man hålla koll på vad han ätit, när, hur mycket och vad han ska äta till följande. Jag har en bra matfantasi och hittar ofta på maträtter helt själv, men nu när jag sitter här med en halvtåring som också ska matas varje dag så... Det är inte lätt.

Portionen på bild är lite pripelsås, eller som italienarna säger pasta bolognese, eller på ett språk som alla som läser bloggen förstår malet kött sås, morot och fullkornspasta och det gick ner sådär. Ingen hit. Jag lagade samma mat till mig och T men tog bara undan bebbens portioner (fryste ner några också) före saltandet. Låter enkelt, men man kan ju inte erbjuda pripelsås sju dagar i veckan... Oh well, vi ammar fortfarande så jag vet ju att han inte lär få näringsbrist i alla fall. Som jag förstått det så är järnet det viktigast just nu, så vi satsar på fullkorn, kött och c-vitamin.


Dela gärna med dig om du har bebismatstips. A verkar gilla sej i alla fall och det är ju bra. Och vatten, det gillar han. Men jag försöker hålla det inom en rimlig gräns. Man växer inte på vatten.

2 kommentarer:

  1. Kokt pumpa, batat, morot och avokado!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Pumpa! Köper du då en hel pumpa eller hittar man pumpa till exempel i frysdisken?

      Batat morot och avokado har A smakat på och verkar gilla speciellt morot :)

      Radera