27 juli 2015

Våra sovrutiner från att A föddes tills idag

Jag har länge planerat att skriva ett inlägg om hur A har sovit, var, hur mycket och hur vi har försökt tänka kring sömnen. Here goes.

När jag var gravid tänkte jag som så många andra att bebisar ska minsann sova i sin egen säng från start. Jag vet inte riktigt varför. Kanske var det en rädsla för att bebisen aldrig vill bort eller för att kväva bebisen eller för att det skulle bli för tajt och trångt. Så föddes A och första natten på bb var jag trött, hade ont, det var omtumlande och jag ville att mjölken skulle stiga så jag sov halvsittande med A stödd av ena armen, han fastklistrad i bröstet. Det var första natten tillsammans och första natten vi samsov. Andra och tredje natten såg lika ut. Om dagarna hade vi stundvis A i den där plaastbaljan men inte trivdes han där, korta stunder slumrade han, ibland också på pappas bröstkorg så jag fick lite paus.

När vi kom hem sa jag att vi tar honom bredvid oss, enklast så. Jag är lat och bara tanken på att sätta mig upp och amma 3 gånger i timmen kändes obekvämt, jobbigt och farligt för jag var rädd för att somna sittande med A i famnen. Så han "flyttade in" i vår säng från första natten hemma. Jag bunkrade upp med dynor och grejer och så sov jag med honom fast i bröstet och flyttade honom till andra sidan nu och då. Jag har ingen aning hur ofta han åt om nätterna den här första tiden, eller någonsin för den delen, men jag sov i alla fall som aldrig förr. Jag är ju van att jobba skift, vilket innebär oregelbundna sovtider, men nu gick vi i säng ungefär samma tid varje kväll och jag fick sova så länge jag ville om morgnarna. Det här ledde till ett läge där jag faktiskt sov massor, mer än på flera år. A fick vara uppe med oss (jag satt i soffan med bröstet framme och A i famnen och han sov/åt om vartannat) och visste dessutom från första stund att natt betyder sova (kanske delvis för att han är ett höstbarn?) så det enda han gjorde om nätterna var att sova och äta, inte som andra barn som är mer vakna på natten. En period när han var riktigt liten hade han svårt att komma till ro om kvällarna men det hjälpte oftast att släcka allt och bara låta honom suga på bröstet i sängen tills han somnade.

Jag läste på lite om samsovning och jag lärde mig också massor om frågan i och med att jag gick med i den utmärkta Facebookgruppen Imetyksen tuki ry (på finska, på svenska finns Amningshjälpens slutna grupp) där alla hjälpmammor rekommenderar samsovning samtidigt som jag intuitivt förstod att A är tryggast med oss. Jag prövade aldrig ens att lägga honom i spjälsängen (som vi hade stående i vårt sovrum bäddad och klar från långt före han föddes).

Om dagarna somnade han vid bröstet, alldeles i början sov han ju massor på det viset, eller i vagnen så länge den rörde på sig. När han var riktigt nybakad kunde han också somna på sin pappas bröst medan jag till exempel var ute med hunden, men det upphörde i något skede. Ibland la vi honom i FPA-lådan men där trivdes han i typ 3 minuter och började sedan gnälla. Han var alltså en riktigt normal bebis som inte vill ligga ensam utan ha antingen mamma eller pappa nära, som det ska vara. Jag har ingen koll på hur långa tupplurer han tog om dagarna, men jag minns att det längsta han sov alldeles i början var 3-4 timmar och att tiden sedan blev kortare och kortare. Han har alltid varit en nattsovare men inte en dagsovare.

Både jag och T var nöjda men visst tänkte vi ibland att i något skede måste vi väl ta fighten. Men vi tog ingen stress. När A var kring 4-5 månader var vi ändå på en föräldraträff där de andra talade om hur deras bebisar sover i sin spjälsäng, hur de till och med somnar själva och jag berättade lite skamset (nu i efterhand kan jag inte förstå varför jag skämdes så för jag har ju bara lyssnat på A:s behov hela tiden) att A är uppe med oss tills vi går i säng och sedan tar jag honom bredvid mig och så somnar vi tillsammans. Jag kände nästan en panik, herregud alla andras bebisar sover ensamma, A kommer aldrig att lära sig!!! men samtidigt tyckte jag det var och är något av det mysigaste som finns att samsova. Jag älskar att ha A nära. Men det var någonstans här jag sa till T att kanske vi måste börja öva med honom så han lär sig sova ensam i sin säng någon dag.

Så jag började öva. Jag gjorde så att jag ammade A men sedan försökte lägga ner honom i spjälsängen. Jag försökte också om kvällarna lägga honom i spjälsängen så han skulle sova där ens en stund och jag och T kunde få egentid. I början var jag på tok för ivrig och förväntade mig att A plötsligt skulle sova ensam långa stunder genast. Det resulterade i att både jag och A grät och T tyckte väl jag hade blivit knäpp. Snart gick det bättre och bättre och när A var kring, tja 7 månader kanske kunde jag om kvällarna amma honom till sömns, lägga honom i spjälsängen, gå in och amma ett par gånger när han vaknade och sedan inför natten ta honom till vår säng när han vaknade (ofta kring tiderna vi gick och lade oss). Jag försökte och försöker fortfarande lägga honom kring 20 och så vaknar han ofta allt mellan en och tio gånger tills jag och T går i säng och då får han oftast komma mellan oss. Nu när han är 9 månader har han fortfarande inte sovit en hel natt i sin egen säng, men han kan sova där till någongång mitt i natten om vi har tur. I dagsläget sover han alltid mellan mig och T, det blev för farligt för mig att ha honom på kanten trots en stor amningsdyna som mur, jag vänder mig alltid mot mitten när han behöver bröstet eller buff på rumpan. Visst blir det trångt och varmt men jag vet att vi alla just nu sover bäst så. Det är något otroligt mysigt med de där små händerna som smeker en på ryggen eller handen och de där små fötterna som sparkar en i revbenen. Nå nej, det är inte alltid det, man behöver inte älska att samsova! Om morgnarna vaknar A allt mellan 6.15 och 7-någonting.

Snabbt insåg jag också att A:s dagssömner verkligen bara är 30 minuter långa och inom kort hade vi fått en rutin: en förmiddagssömn kring 2 timmar efter uppvaknandet på morgonen och en eftermiddagssömn kring 3-4 timmar senare. Fortfarande sover A ibland i vagnen, ibland i bilen, ibland i sin spjälsäng och ibland någon helt annanstans beroende på vad vi gör, oftast cirka 30 minuter men ibland (väldigt sällan) upp till några timmar. Vi har också hittat nya sätt att natta/söva honom utan att jag måste amma honom eller han måste befinna sig i vagnen/bilen. Han kan nämligen somna också genom att en bara vaggar honom och sjunger lite försiktigt, alltså håller honom i famnen och vaggar fram och tillbaka och mumlar på en trudilutt (som T kommit på). Det tar allt mellan 2 och 10 minuter så sover han som en baby (oftast).

Jag tror att det mest handlar om mig nu. Jag tror att A skulle kunna sova en hel natt i sin spjälsäng, med små amningspauser, men jag är fortfarande bekväm och väljer att ta honom bredvid mig när han vaknar så jag kan sova vidare istället för att sätta mig upp. Målet är väl att han så småningom ska sova i sin säng i eget rum men vi är inte där ännu. Sannolikt ska vi försöka lära honom det nu i augusti, vi får se. Jag vill inte att han ska gråta sig till sömns och jag tänker aldrig låta bli att svara på hans behov. Så länge han vill ha nattamningen får han ha den i den mån det är möjligt.

Samsovning är tryggt. Lyssna inte på alla som förfärar sig över att du kommer att lägga dig på bebisen. En vuxen, frisk människa gör inte det (om inte hen intagit starka mediciner eller alkohol), lika lite som en vuxen, frisk människa faller från sängen. Varför? För också när du sover vet du var du har sängkanten och också när du sover vet du var bebisen är. Jag rekommenderar alla föräldrar att samsova åtminstone bebisens första tid i livet. Det är mysigt och det tryggaste som finns för bebisen. Att sova ensam är onaturligt för nyfödda, de har varit 9 månader i magen och det tryggaste som finns är mamma och pappa och så ska de ligga ensamma i en kall säng? Nej, det är helt enkelt inte så det är meningen att vara. Och bebisar lär sig sova ensamma trots att de samsovit första tiden. Allt handlar om förändring med så små. Saker förändras hela tiden, också bebisars sömnvanor. Samsovning är också det absolut bekvämaste för en mamma som ammar, du kan sova medan du ammar (och ammar gör du i regel oftare än du blinkar den allra första tiden).

Du skapar inte ett bortskämt barn genom att möta barnets behov. Du skapar ett tryggt barn. Ett älskat barn. Ett barn som får sova gott och föräldrar som får sova gott. Det enda en bebis begär är en varm, trygg famn och mjölk. Neka inte ditt barn det. Slappna av som förälder, det är också viktigt. Och kom ihåg: ditt barn, ditt beslut. Låt ingen annan säga åt dig hur du ska göra. Och om du samsover och någon kritiserar det, svara med att du vill erbjuda det bästa för ditt barn och du vet att samsovning är det bästa.

Frågor? Fråga gärna! Men det här är vårt första barn. Vi är inga experter, bara föräldrar. Utvilade föräldrar med en bebis som hela livet sovit bra, tycker vi!

3 kommentarer:

  1. Hej! Jag hittade hit via fb.. Jag ville bara skriva några rader då jag blev så glad, tycker att det är väldigt sällan någon "promotar" samsovning i bloggar och liknande, utan mest frågas det bara efter tips på hur en ska få sitt barn att sova meer själv och läängre själv och uuutan tröst o.s.v. Jag har en 22 månaders som är en riktig hardcore samsovare (det är vi förresten hela familjen, för jag och pappan vill ju också sova tillsammans ju..) och har varit sen natt 1! Jag minns så bra den där känslan på BB när hon låg bredvid mig i sängen och sov en stund, "min lilla lilla älskling hur ska du kunna vara någon annanstans än just här intill mig"? En otroligt stark känsla av att vi måste vara nära varann! Jag trodde att den känslan skulle försvinna men den har inte gjort det hittills iaf, 22 månader senare ;) Visst finns det nätter när jag tänker att vi borde skaffa större säng, visst blir vi lite galna ibland av alla spark och tjuvnyp mitt i natten, men jag skulle inte ändra på nåt iallafall, det är så himla mysigt! Dottern lärde sig väldigt snabbt att ta sig ner från sängen med fötterna först (+ att vi hade skruvat bort benen på sängen ett tag, då jag var orolig att hon skulle falla ner..) så vi har i princip alltid nattat henne i sängen och gått upp en stund själva då före natten. Sen har vi också haft perioder där hon vaknat till väldigt lätt efter att vi nattat, men så är det väl för de flesta ändå, man får natta om och natta om, trots att det kan bli riktigt frustrerande ibland.. Där vid 1 års ålder nångång somnade hon bara i Ergon, man fick gunga och sjunga gonattsång i ett mörkt rum och då somnade hon rätt snabbt! Gissa om vi fick roliga blickar när vi berättade om det åt vänner och släkt som redan tyckte vi var galna nog när hon inte hade egen säng? :D

    Jag bryr mig inte mera om vad andra tycker, tvärtom brukar jag glatt berätta om hur vi gör om någon undrar, och ofta får man frågor och då brukar jag berätta ungefär precis som det är, att det är både mysigt, tryggt och trångt och det bästa valet vi gjort! Det är ändå lite lustigt, jag har bekanta som kört 5-minuters metoden med sina barn och andra metoder som jag tycker är fruktansvärda, men jag har ändå lyckats knipa igen käften och aldrig dömt någon av dessa föräldrar trots massa fula tankar som snurrat i mitt huvud, har heller aldrig snackat skit om dem med andra, jag lägger mig helt enkelt inte i hur andra gör med sina barn (så länge det nu int e olagligt..) MEN vet du hur många kommentarer vi har fått om att vi samsover, om att jag ammade (enligt normen..) länge, att vi i princip skippade vagnen och har burit i ergo istället, att vi har gett nästan endast plockmat istället för puré.. Så otroligt många dumma och ibland rent ut sagt elaka kommentarer, helt som att vi inte tänkt igenom hur vi gör, bara för att vi int gör som de flesta andra? Även på rådgivningen har jag upplevt att det inte har lyssnats till vad vi sagt, när jag berättat om att hon sover bra, bredvid oss, så har jag fått till svar att "jaha men det vore nog bra om hon började vänja sig med egen säng nu snart.." Det är riktigt tråkigt, därför brukar jag försöka va nån sorts motpol till det och va öppen med mina åsikter om någon undrar över dem! Men tack för ditt inlägg, hade verkligen behövt det själv när dottern var bebis, då var jag inte lika självsäker som jag är idag och ingen som sa att vi gjorde rätt när vi lyssnade till bebis och vår magkänsla.. :)

    Eeeh ursäkta romanen här, kanhända jag saknar någon mer lika-tänkare att diskutera sånt här med ;)

    SvaraRadera
  2. Nu mena jag ju förstås inte att det är på något sätt fel att ha sitt barn att sova i egen säng/rum eller så, hoppas att jag inte fick det att verka så.. Bara att jag önskar att det vore lika accepterat att samsova (amma länge, bära mycket o.s.v o.s.v..) som det är att lära barnet sova själv :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Heidi för att du tog dig tiden att skriva så lång kommentar! Det är sant som du säger, det verkar vara en trend just nu att också alldeles nya spädbarn ska vara "självständiga", sova ensamma (helst hela natten utan mat senast när de är 6 månader gamla) och mamma/pappa ska helst inte reagera på bebisens minsta lilla pip utan bebisen ska tvingas "klara sig själv". Jag tycker det är synd att det har blivit så, för jag tycker ju att det enda bebisar behöver är mat och närhet och om en börjar begränsa bebisars tillgång till just det så är en inne på en farlig väg, tycker jag.

      Givetvis ska bebisar sova ensamma om det verkligen är det bästa för familjen, men ibland tror jag föräldrar tycker det är bäst mest för att det nu bara ska vara så. Men det "ska" inte alls vara så, det väljer alla själva.

      Det är synd att ni fått kritik för era val, men tyvärr är jag inte överraskad. Ens val som förälder verkar vara fritt fram att kommentera för vem som helst och gör man något som kan tolkas som att man låter bebisen styra (vilket ju i min mening är det enda rätta) så är folk snabba att säga att man skapar ett bortskämt barn och att man är under tofflan och att ungen aaaaaaldrig kommer att "lyda" en när man gör så. Det är helt absurdt...

      Jag tycker vi fortsätter köra på som vi gör!

      Radera