16 sep. 2015

Omega

Eftersom jag för någon månad sedan fick en månadsdos omega3-preparat på köpet vid ett Facebook-lopptorg-köp så tänkte jag att jag skulle pröva de små tabletterna. Vilken tidpunkt att pröva om något påverkar ens hälsa positivt än på hösten när en ibland mår lite sämre?

Tills vidare, två veckor in, kan jag inte känna eller se någon skillnad, men inte vet jag riktigt heller hur en sådan skulle kännas eller se ut.

Enda perioden jag tidigare har prövat på dylikt preparat var under graviditeten. Då hade jag högt blodtryck i början av graviditeten och så var det en farmaceut-kompis som undrade om jag inte skulle testa fiskolja (obs, inte fiskLEVERolja för lever ska undvikas under graviditet). Oljan smakade vedervärdigt och förrvärrade mina sura uppstötningar med tusen men funkade! Genast när jag slutade med produkten några veckor före förlossningen (ska helst göras eftersom det är en fördel att inte ha så lättflytande blod om det blir operation, vilket det ju sedan blev) så gick blodtrycket upp igen. Det kan ju förstås vara två helt skilda företeelser också. Anyway så skadar omega3 aldrig. Däremot ska en se upp med omega6 som är inflammatoriskt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar