1 juli 2016

Min karriärlista

Karriärlistan har figurerat på ett par bloggar och jag tycker det är en strålande idé.

KARRIÄRLISTAN!

Vad ville du bli när du var liten?

Veterinär. Men så insåg jag i något skede i högstadiet att det krävs lång matematik för det och njäe, där tog motivationen slut.

Vad trodde du att du skulle bli när du var tonåring?

Något akademiskt. Ett tag funderade jag på att läsa geografi, ett tag på att läsa etologi. Så fanns det också ett tag jag ville komma enkelt undan och bli världsberömd författare. Tur att jag släppte den drömmen...

Gick du på någon nischad gymnasielinje?

Nej, Borgå gymnasium var alltid enda alternativet och där läste jag allt möjligt förutom fysik, kemi och lång matematik. Det var ett bra val.

Vad hade du för betyg?

Jättebra. Har alltid haft. Blev student med toppenbetyg.

Vilka var dina bästa och sämsta ämnen?

Bästa: modersmål var jag bra i, geografi och biologi tyckte jag om och den korta matematiken behärskade jag också. Sämst var jag alltid i konst och musik... Fattar inte att de ska betygsättas. Är det fortfarande så?

Utbildade du dig efter gymnasiet?

Japp, kom in på journalistutbildningen omedelbart och nu åtta år senare har jag fast jobb sådär delvis inom den egna branschen.

Vilket var ditt allra första jobb?

Gjorde prao i en djuraffär i Borgå, det måste ha varit på sjuan, åttan i högstadiet? Men det första betalda jobbet var som sommaranställd på Borgå stads parkavdelning. Jag klippte buskar och rensade rabatter och plockade upp skräp. Det var hett och fysiskt tungt. Det måste ha varit efter första året i gymnasiet. Så fick jag också ganska tidigt jobb som frilans på Borgåbladets Ung-redaktion som gjorde ett par sidor i varje fredagstidning - det var skitroligt!

Vad har du mer haft för yrken?

Jag jobbade två somrar plus inhopp på åldringshemmet i Ebbo i Borgå. Det lärde mig massor om livet, vårdyrket, verkligheten. Så har jag varit reporter/redaktör/journalist på Borgåbladet, FNB och Svenska Yle Nyheter. Nu översättare.

När hamnade du i den banan du är i idag?

Det var nog när jag sökte inhopparjobb på FNB, där arbetet långt går ut på översättning. Efter att ha provat på nyhetsreporterjobbet "på riktigt" på Yle Nyheter så visste jag att det inte är något jag gör hela livet och så när den här chansen kom framför mig så tog jag den!

När visste du att du var på rätt väg?

Kan man veta det? Livet är det som sker medan man funderar på sitt nästa steg. Man ska inte fundera så mycket. Jag är inte typen som känner efter och analyserar. Jag trivs jättebra och det är bra så!

Vad brukar du få höra att du är bra på i ditt jobb?

Jag har bra språkkänsla. Jag är snabb och effektiv när det krävs. Jag kan organisera och planera.

Vilka är dina sämsta sidor på arbetet?

Ärligt? Jag är kontrollfreak och ogillar överraskningar. Samtidigt arbetar jag bra under press...

Tre saker du är extra stolt över att ha gjort i ditt jobb?

Nuvarande jobbet: att jag fick det och att jag klarat de första månaderna så bra. I övrigt är jag stolt över att ha fått så fin feedback när jag slutat på tidigare jobb. Jag är också stolt över att ha prövat på närvårdarjobbet och fått med mig alla erfarenheter därifrån - det är värdefullt arbete som alla våra tusentals närvårdare i det här landet gör och de skulle alla förtjäna minst två tusen euro till i månaden.

Vad går ditt jobb ut på mest?

Översätta från finska till svenska. Jag handskas med alla former av texter, från pressmeddelanden till blanketter till interna meddelanden.

Vad skulle du vilja jobba med om du inte gjorde det du gör nu?

Jag skulle vilja vara jumppainstruktör eller något liknande. Alternativt postiljon. Få röra på mig hela dagen och använda kroppen istället för knopppen! Det skulle jag tycka om.

Vad tror du skulle vara det sämsta jobbet för dig?

Nu blev det svårt. Det skulle kanske vara något utåtriktat jobb som till exempel försäljare av något slag. Prata med folk hela dagen och övertyga dem om att köpa något. Ne, skulle inte hålla för det trycket. (Det är just vad min man håller på med!)

Vad gör du om fem år?

Är en viktig del av min nuvarande arbetsplats organisation. Vet inte i hurdana uppgifter exakt, men jag vet att här finns möjligheter för utveckling.

Vad gör du när du är 60 år?

Hoppeligen något som jag vid det laget kan som rinnande vatten så jag inte behöver anstränga den trötta hjärnan alltför mycket. Kanske har jag gått ner i tid och har något underbart sommarställe där jag kan dricka vin och äta god mat och tillbringa långa veckoslut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar