22 mars 2013

Mina val och dina val

Det har blivit en del "titta vad jag ätit idag" -uppdateringar under den senaste tiden. Det är inte min mening att göra det här till en kostblogg, eller hälsoblogg. Men jag är lite insatt mat och hälsa och mycket intresserad av sådan, så lite måste jag få skriva om saken.
Det är så att jag är en allätare. Det mesta går ner, helt enkelt. Min kost ser ut som de flestas tror jag. Jag äter som de flesta andra för att mitt liv ser ut som de flestas ser ut.
Bröd, pasta, potatis, kött, ägg, ost, mjölkprodukter, godis, choko, kaffe, te, vin, öl, vatten (i mängder!), frukt, grönsaker. Det vanliga. Det enda jag egentligen försöker vara medveten om är dels mitt proteinintag, dels hur mycket alkohol jag konsumerar. Resten sköter liksom sig själv. Nå, fiber är också en sak som jag försöker se till att få tillräckligt mycket av. Men vad gäller protein så tror jag alltså att det lönar sig att tänka på hur mycket man får i sig, för ofta får man alltför lite. Så jag äter mycket kvarg, till exempel. Däremot äter jag inga som helst proteintillskott, sådana tror jag att är för de seriösa atleterna som helt enkelt måste äta dem för att få i sig tillräckligt med näring.
Och alkoholkonsumtionen? Nå, det säger sig självt att man måste hålla koll på den. För mycket orsakar övervikt, men också på andra sätt en sämre hälsa. Jag dricker både vin och öl, men har ibland dåligt samvete över det för att "det blivit för mycket" av det. Det är inte bra att ha dåligt samvete, för då är det liksom ingen point i det att man dricker eller hur? Då njuter man inte av det.
Men, min filosofi när det gäller kost är alltså: ät det du vill och mår bra av så är det bra med den saken. Jag hatar när folk börjar gräla om mat och kost. Vi mår inte alla bra av samma mat, så det gör inte någon någon nytta att kräva att folk ska äta på ett visst sätt. När man når en viss vuxen ålder så vet man nog själv bäst vad man mår bra av - känn efter. Sedan är det en helt annan sak att en del personer (inklusive jag själv) alltför ofta skiter i vad de mår bra av...
Jag tror alltså att för mig är det en mångsidig diet som gäller, om än den ibland tenderar att bli lite ensidig. Jag förbjuder ändå inget. Det finns däremot saker jag inte gillar. Som oliver. Men en sådan där hets att "nej, det här kommer att förstöra min hälsa om jag äter det en dag i veckan" tror jag inte på.

Nå, det var kanske ett tillräckligt långt och helt subjektivt inlägg. Jag har alltså ingen som helst utbildning inom området kosthållning, men läser en hel del bloggar om saken (en del av dem listas till höger). Dessutom har jag erfarenhet av hurdant det är när man förbjuder livsmedel, räknar kalorier, mår dåligt, äter mindre och mindre och till sist inte tillåter sig annat än de livsmedel som man vet att innehåller så lite kalorier som möjligt samtidigt som man sluter ögonen för allt det illa som man då orsakar åt sin kropp och själ. Jag har varit nere i det mörkaste hålet och tagit mig upp därifrån och en stor rädsla jag har är att hamna dit på nytt. Ibland har jag en dålig dag (allt mer sällan nuförtiden) och önskar att jag vore smalare, andra dagar tittar jag mig i spegeln och säger "damn it woman, you are looking gooooood!". Jag motionerar, äter bra och njuter av livet och mår BRA. Det gjorde jag inte när jag var som smalast och genomlevde rena helvetet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar