I anslutning till föregående inlägg så måste jag kanske förtydliga att en förvrängd syn på kvinnor och deras sexualitet bland män ingalunda endast beror på porr och den bild som där ges av vad sex är och hurdana roller som mannen respektive kvinnan har i sängen. Porren spelar en stor roll, större än vi tror. Många lågstadiebarn har sett porr, till och med i första klass. Det är inget som finns där i internets mörkaste vrår så att man måste veta vad man gör för att hitta det. Du hittar det med vilken som helst sökmotor. Och det påverkar såklart barnen.
Men lika stor roll spelar också den såkallade vardagsporren som jag skrivit om tidigare. Det faktum att kvinnan alltid porträtteras som objekt, som den som underkastar sig, kontrolleras och gör de mest konstiga saker endast för att se bra ut.
Det är dumt och naivt att påstå att marknadsföringen, underhållningen, musiken, filmer, spel med mera inte påverkar våldsstatistiken eller antalet kvinnor och flickor som upplever att de inte har någon makt när de har sex med en man.
Men nu tycker jag inte att lösningen är en "reform" av reklam eller spel. Nej, det handlar om attityder. När man fått alla män att inse att kvinnor inte är objekt, inte finns till för att tillfredsställa männen, inte måste lyda minsta lilla önskemål som en man har och faktiskt har rätt att säga nej till en sexakt, ja då har vi säkert kommit långt också när det gäller underhållningen och reklambranschen.
Dolce&Gabbana är kända för att porträttera och glorifiera våldtäkter i sin reklam.
KÄLLA
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar