11 maj 2013

Hockey och kaffe

Som många är fullt medvetna om så pågår det för tillfället hockey-vm i Helsingfors, typ 800 meter från vårt hem. Det betyder att stan och bussarna är fulla av ivriga fans i sina Suomi-skjortor och med flaggor, halsdukar och ansiktsmålning. Det är såklart kul att folket blir så ivrigt. Hockey är ju en enorm sport i Finland med nästan 60 000 spelare, informerade min sambo mej. Jag är också glad att MTV3 satsar som de gör och att Hbl engagerat sig och refererar på svenska. En sak stör mig ändå med sändningarna. Försök hitta en enda kvinna. Du hittar inte henne. Däremot har de, jag räknade igår, 8-10 stycken karlar i olika roller som uttalar sig om matchen. Man blir ju lite ledsen över att en sport som är så oerhört populär bland hela folket och som kanalen satsar så oerhört på kategoriskt utesluter kvinnorna från rollen som expert eller kommentator.

Saker som hänt mig idag. Jag köpte en smoothie och en kaffe i Kampens köpcenter. Mannen bakom kassan tyckte uppenarligen att det fanns en orsak att kommentera inköpet. "Höh höh, vi har ju de bästa smoothierna och det bästa kaffet i stan, hehehe!" Vad svarar man på det då liksom?
En annan sak som hänt mig idag. Det är nu vår helt på allvar. Jag kan röra mig utomhus i endast t-skjorta!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar