7 juni 2013

Abortdiskussionen är välkommen

HS publicerade i veckan flera kvinnors syn på en eller flera aborter som de genomgått. Varför och hur känns det frågar Hesari.
Alla kvinnorna är överens om att aborten de genomlevt var en hemsk upplevelse, något de ångrar än idag och något som de känner skuld för. Och abort är hemskt, det är jag också överens om. Men jag tycker att det behövs en mer nyanserad diskussion om det.
Jag är så glad att Hesari skriver om det här. Abort är fortfarande ett oerhört tabu och alla diskussioner om ämnet är mer än välkomna. Jag önskar ändå att tidningen kunde ha försökt hitta också en kvinna som inte känner på samma sätt - som känner att det var en bättre lösning att göra abort än att behålla barnet. Att det inte fanns utrymme och resurser för barnet just då och då var aborten en bättre lösning än att föda ett sjukt eller oönskat barn.
Den allmänna attityden är att man inte får tala om en abort man gjort och talar man om det så ska det vara med stor ånger och just skuldkänslor. Så också enligt Hesari. Det kan ju förstås vara så att tidningen helt enkelt inte hittade någon som inte känner att aborten var fel beslut. Men jag har svårt att tro det. För abort kan faktiskt vara en bra lösning, en vettig lösning, rätt lösning - också i efterhand sett.
Jag önskar fortfarande att vi kunde minimera aborterna och till sist bli av med dem helt. Men tills det, om vi någonsin uppnår det, så kan en abort vara lösningen i olika fall. Orsakerna till aborter är, som också artikeln visar, många.
Jag önskar att vi kunde tala mer och öppnare om abort. Artiklar lik Hesaris behövs. För abort är något oerhört traumatiserande för alla (?) som genomgår det. Också männen som är involverade. Och abort är ett så vanligt fenomen att vi inte kan blunda för det. Det behövs åsikter, synvinklar, debatt. Tills abort inte längre behövs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar