17 juni 2013

"Alternativa p-metoder"

Med anledning av (den välkomna) uppståndelsen kring p-piller under de senaste dagarna skriver Svenska Yle om alternativa preventivmedel. Rubriken tycker jag är ganska talande för just det jag skrev om förra veckan, att p-piller blivit det självklara preventivmedlet - de andra möjligheterna är "alternativa" också enligt Yle.
I artikeln säger två barnmorskor att de hellre skulle se mer naturliga preventivmedel, som att ha koll på sin ägglossning.

"Barnmorskorna Linderoth och Ivarsson förespråkar också vad de kallar naturlig familjeplanering, alltså att man inte alls använder egentliga preventivmedel utan själv har koll på sin ägglossning."

Kvinnan är ju faktiskt fertil bara en dag i månaden och kan man undvika att befruktas den dagen så är man safe. Nå, det är bra att sådant här diskuteras men som sägs i artikeln så är det ju inte det bästa sättet att undvika graviditet.
Och den metoden kräver också, igen, att hela ansvaret för "preventivmedlet" ligger på kvinnan. En man kan nog hålla på och räkna dagar, men bara den i vars kropp ägglossningen sker kan veta exakt när det sker.

Jag har ingen som helst koll på min ägglossning, annat än just att jag kan räkna dagar. Å andra sidan vore det ju ett bra sätt att lära känna sin kropp ännu bättre. Att försöka känna efter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar