18 juni 2013

Kommentarsfält inte öppna för vad som helst

Jag funderar ofta på bloggkommentarer och yttrandefriheten eftersom jag bloggar, läser bloggar och gärna vill vara med i den så kallade samhällsdebatten. Det är ju så att bloggare ofta tvingas tåla det en och det andra när de väl når en stor publik. De får kommentarer som både hyllar och hatar. Ofta läser man, om det kommit en mindre trevlig kommentar som någon reagerat på (kanske bloggaren själv) att "sådant måste man tåla om man bloggar" eller "du har själv valt att vara offentlig person med en öppen blogg där alla kan kommentera". Länge tänkte jag på samma sätt: har man valt att öppna en blogg får man tåla det som kommer. Men sedan dess har jag insett att njae, en blogg är min (skribentens) produkt och jag väljer själv hur den ser ut, vad jag skriver dit och vad jag tål för kommentarer. De jag ogillar kan jag ta bort eller kommentera, säga ifrån.
En bloggskribent har full rätt att välja vad som står i bloggen, också i kommentarerna och behöver inte "tåla" någonting. Det här har ändå folk ofta svårt att förstå, det ser man på större bloggars kommentarsfält och förstår man på större bloggskribenter. Ofta tas det just till fraserna ovan, att bloggare måste tåla allt, men ibland tas det också till "yttrandefriheten". Folk kommer alltså dragande med att "vi har yttrandefrihet så jag får skriva vad jag vill på din blogg, du får inte radera det". Och sådant är ju som tur är lätt att avfärda med ett skratt och en liten kommentar om att personen har all rätt att ta sin yttrandefrihet någon annanstans.
Folk förhåller sig fortfarande till nätet som någon fristad, något där samhällets regler och lagar inte gäller utan där man leker på helt andra villkor. Liksom att "har du öppnat en portal här så har du skyldighet att låta alla åsikter komma fram". Det är ungefär det samma som att i verkliga livet (vilket uttryck, det också!) säga att "har du lämnat dörren till din bostad öppen så har du skyldighet att låta vem som helst komma in och börja hojta från fönstret åt alla förbipasserande på gatan vad de tycker om världen och livet". Så funkar det inte och så tänker man inte i verkliga livet (!).
En blogg är min produkt, jag bestämmer. Vad du tycker om ditt och datt kan du diskutera i kommentarsfältet, men ogillar jag det är det bara för mig att radera det och så kan du ta dina åsikter till din egen blogg. Det är förstås en helt annan sak att tillåta normal debatt och diskussion på bloggen och att låta vem som helst skriva vad som helst. Alla bloggare som vill ha läsare välkomnar debatt, men ser också till att det inte spårar ur. Hur varje bloggare sedan definierar "olämpligt" eller "irrelevant" eller vad det nu kan vara är upp till hen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar