13 juni 2013

Sexslaveriet här och nu

Svenska Yles Radar gjorde för en tid sedan ett program om människohandelsoffer i Finland, specifikt sexslavar, och vad man kan göra för att hjälpa dem.
I programmet, som kan höras på Arenan, berättas historien om en kvinna som lockades till Finland från Rumänien. Som så ofta lockades hon till Finland med löftet att få jobba på en bar i Norge. Kvinnan hade i Finland, under den tid hon var sexslav, 5-6 män som "kunder" per dag. 5-6 män per dag var alltså beredda att betala någon annan för att få våldta henne.
När jag hör sådant här så tänker jag: Vem är de här 5-6 männen per dag som betalar för att "ha sex med" - våldta en kvinna? Hur ser en sådan man ut, hur beter han sig, vad har han för jobb, är han gift, har han barn, varför gör han det, hur gör han det, vad gör han på fritiden?
Jag vägrar tro att precis alla män som köper sex med en sexslav inte inser att den här kvinnan är ett offer. En del av dem kanske inte inser det, jag vet inte exakt hur många, men någon av dem måste inse att det är något fel här, beroende lite på omständigheterna. Och då undrar man ju, ännu mer än tidigare, hurdana män som klarar av det. Att betala för att våldta kvinnor.
Den här kvinnan är inte heller den enda sexslaven någonsin i Finland (här kan du läsa vår nationella människohandelsrapportör Eva Biaudets rapport om människohandel i Finland 2011-2012). Så man måste dessutom multiplicera de där 5-6 männen per dag. Det kan vara fråga om tiotals, hundratals män per dag som köper våldtäkter. Jag försöker föreställa mig en sådan man, men klarar inte av det. Det är och förblir ett mysterium för mig hur en sådan man ser ut, beter sig, gör. Det som är klart är ändå att det krävs en mycket förvrängd syn på sexualitet för att kunna tänka sig att "ha sex" med - våldta en sexslav.

Vår justitieminister Anna-Maja Henriksson arbetar för att få sexköp av alla slag förbjudet i Finland. Jag var till en början skeptisk till det här, eftersom jag tycker att sexhandel när det sker mellan två personer som själva bestämmer villkoren inte är något som nödvändigtvis måste bort. Personer som vill sälja "sig själva" och personer som vill köpa kan gott få göra det, tycker jag. Däremot har jag ändå fått ändra åsikt. Henriksson och Eva Biaudet har övertygat mig om att skyddet av alla tusentals, miljontals sexslavar är viktigare än friheten för personer att sälja och köpa sex på egna villkor. Om det enda sättet att få slut på sexslaveriet är att förbjuda sexköp helt, så då måste sexköp förbjudas. Men, då behövs också en lösning för att hitta alla de sexslavar som inte kommer att försvinna någonstans. Efterfrågan på sex kommer att kvarstå och sexslavarna kommer att finnas kvar i landet, åtminstone en tid. Då behövs ett system för att möjliggöra för män som köper sex och då upptäcker offer för människohandel att anmäla just det utan att själva råka i alltför stora problem. Det här är inget enkelt problem att lösa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar