1 juni 2013

Tanden som försvann och återuppstod

En dag i veckan råkade jag ut för en liten tand-emergency. Det är så att min ena övre framtand fick en stöt när jag var kanske 7 eller 8 år gammal och en liten bit av tanden är ersatt med någon plastmassa. Nå så en kväll satt jag i allsköns ro och tuggade på en smörgås när jag kände något hårt mellan tänderna. Efter en stund insåg jag att det var den där lappningen som hade lossnat. Så där satt jag med en halv framtand. Den här historien har ändå ett lyckligt slut. Genast nästa förmiddag fick jag tid till tandläkaren via Sudenthälsovården och tanden lappades på en halv timme. Det bästa i det hela är att tanden nu är tusen gånger snyggare än den var tidigare. Den lappning som gjordes när jag var barn gjordes lite slarvigt (kanske trodde tandläkaren inte den skulle hålla så länge - de håller i "max 12 år", men den här höll ju i typ 15 år) så den skadade framtanden såg alltid, ja, skadad ut. Det här störde mig ibland, men jag lärde mig att leva med det. Nu ser det ändå ut som om jag har två perfekta, hela framtånder! Jag har lust att gå omkring och hamstergrina åt alla!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar