4 sep. 2013

Att hjälpa den andra i hemmet - ett litet ord med stor betydelse

Jag har funderat på en sak men jag kan inte komma någonvart i mina funderingar. Det handlar om det lilla ordet hjälpa, specifikt att hjälpa i hemmet.
Ibland tycker jag att det är ett farligt ord. Ibland försöker jag intyga mig själv att sluta larva mig, det är bara ett ord. Men det kan ändå betyda så mycket.
Tänk såhär. Vi föreställer oss att du tycker att nu har jag fått nog av det här eviga tvättandet varje jävla dag, jag orkar inte längre, jag tänker inte längre sköta det själv!! Du pratar med din sambo/man/hustru/personen som du bor med om saken och hen säger att visst kan jag hjälpa dig med tvättandet!
Nu kan man tolka läget på två sätt. Antingen menar personen att ja egentligen är det ju ditt ansvar/din uppgift/du som alltid gjort det men om det nu får dig att bli gladare så kan jag hjälpa till - alltså nu och då försöka komma ihåg att göra något åt saken, kanske rota lite i tvättkorgen men inte orkar jag egentligen sätta mig in i hur man tvättar så jag tänker nog aldrig försöka ens eller så menar personen att jovisst, såklart ska vi båda sköta det, jag har bara varit lat och trött den senaste tiden så jag har inte ens kommit att tänka på saken för du verkar alltid sköta det innan jag hinner göra det men det ska bli ändring nu - i vårt hem sköter vi allting tillsammans.

Jag kan inte riktigt bestämma mig vad jag tycker om det här ordet. Sådär ute i världen får det för min del betyda vad det vill, men när det används i hemmet blir det genast en jämställdhetsfråga (i och med att de flesta parförhållanden är mellan man och kvinna). Vem som hjälper vem är då av stor betydelse. Det vill säga om man väljer att tolka hjälper just som att den som hjälper inte egentligen tycker att det hör till personens uppdrag att göra den här saken men att hen just nu gör den andra en tjänst. Ofta, hävdar jag, är det mannen som hjälper kvinnan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar