5 sep. 2013

Sexhandeln

Jag har sagt det förut men jag säger det igen, angående människohandel och då specifikt handel med sexslavar. Vilka är de män som är beredd att betala för att få våldta en person? Hur ser en sådan man ut? Vad jobbar han med ? Har han barn? Är han gift? Hur behandlar han sin hustru? Hur mycket har han i lön? Vad är det som drivit honom till att betala för att våldta en annan människa? Varför gör han det?

För jag är övertygad om att åtminstone i en del av fallen så vet de män som våldtar sexslavar att det faktiskt är det de gör. Jag tror inte en sekund på att det är "omöjligt" för någon som köper sex att veta om personen som ligger på sängen framför dem gör det frivilligt eller ej. Antingen gör männen det, våldtar sexslavar, just för att det är det de vill, eller så orkar de bara inte bry sig om huruvida personen är ett offer eller inte. Och det sistnämnda är precis lika illa.

Siffrorna varierar om du kollar på nätet och ingen verkar veta hur många personer som lever som slavar i dagens värld. En del säger att det idag finns flera slavar i världen än det någonsin tidigare har funnits. Sexslaveriet är ett massivt problem och efterfrågan är helt otrolig. Och sexslaveri är inte något som förekommer "någon annanstans". Det förekommer också i Finland. I samma hus där du bor kan det just nu finnas kvinnor som våldtas flera gånger om dagen som är offer för människohandel.
Sexslaveriet är inte något som Finland ensam kan lösa, men jag tackar Anna-Maja Henriksson för hennes engagemang i frågan. Det är viktigt att vi försöker göra något åt saken. Däremot är jag, som många andra, tveksam till om ett totalförbud är lösningen, just för att det kan leda till att all prostitution går under jorden och då har vi inte längre någon som helst kontroll.
Jag tror nämligen inte att den här massiva efterfrågan försvinner någonstans bara genom att vi förbjuder sexköp. Det verkar som om män alltid varit och fortsätter att vara beredda att våldta människor. Och hur man ska tackla det...? Säg det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar