5 sep. 2013

Jag trivs bäst i skogslandskap

Vi tog en promenad i Noux nationalpark i måndags. Och tog lite foton med det samma. Det regnade först, men sedan blev det hur fint som helst.
Vi älskar alla tre att vandra i skogen. Det ger själen en sådan otrolig ro att röra sig i naturen. Och det är så härligt att umgås på det viset, med bara naturen omkring sig.
Det här ska vi göra om ofta i höst!

Vi går ju massor med hunden, minst  4-5 kilometer per dag, varje dag. Sådana här längre promenader, vi gick i 3 och en halv timme, tar ändå alltid på krafterna för oss alla. Men på ett skönt sätt.

Och ja, dvärgpinscher är en hundras för dem som vill ha en hund som aldrig tröttnar och alltid är redo för nya äventyr!
Vår underbart vackra hund Essi. Med en Hurtta-regnrock på sig.



Jag blir alltid bättre på de bilder där jag GÖR saker.



Sa jag att vår hund är vacker?
När jag var i gymnasiet sade en gymnastiklärare under någon lektion att hennes filosofi när det gäller att röra på sig är att se till att hon alltid har sådan kondition att hon kan göra vad hon vill. Om hon exempelvis vill fara på en skidtur för några timmar en lördag bara för att det skulle vara kul så då gör hon det, och orkar. Jag var då 16-17 och fattade inte riktigt vad hon menade. Men nu förstår jag. Det är just för sådan här dagar som den jag upplevde i måndags som det lönar sig att motionera. Utan en vettig kondition skulle jag inte ha orkat gå i 11-12 kilometer i skogen och fått uppleva de där vackra vyerna och den där härliga känslan av att vara helt fri och helt lugn i själen.
Jag tycker det är synd att så många pinar sig själva genom att inte motionera. De går miste om så otroligt mycket. Det kan finnas mycket saker i livet som hindrar dig från att göra saker. Men låt inte lättja vara en av orsakerna.
Att motionera och hålla sig frisk behöver inte handla om att sikta på att springa maraton eller lyfta 75 kg i marklyft. Det kan också handla om att orka uppleva saker i livet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar