3 sep. 2013

Att straffa de flitigaste individerna

Nu då jag så småningom kan lägga min tid som studerande bakom mig så är det en sak jag måste klaga på vad gäller alla månader jag tillbringat som studerande. Det faktum att studiestödet bara betalas till personer som ser till att hålla sin årslön under en viss nivå. Studerande får inte jobba för mycket eller jobba med alltför hög lön för då blir de av med studiestödet och bostadsbidraget. Däremot kontrolleras inte sådant som exempelvis vad du har på kontot när du börjar studera eller hur mycket ekonomiskt stöd du får av personer omkring dig. Det är endast studerande som arbetar som straffas för de pengar de tjänar och då alltså de pengar de betalar skatt för.

Jag förstår inte varför exempelvis jag som arbetat under hela studietiden och samtidigt studerat i den takt som universitetet och FPA kräver ska bestraffas genom att bli av med mina stödmånader. Men jag skulle uppskatta om någon kunde förklara det här.
Jag förstår att personer som klarar sig på egen hand inte ska få stöd av staten. Men i så fall borde den regeln gälla oavsett hur pengarna kommer in.

Jag kan inte förstå varför jag som klarat av att både arbeta "mycket" och studera på heltid ska tvingas ge ifrån mig pengar som ges åt alla som studerar på heltid, medan personer som lever på bidrag av exempelvis föräldrarna samtidigt lyfter fulla stöd och då dessutom förvränger arbetsmarknaden genom att i vissa fall ta emot obetalda praktikplatser för att de har råd med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar