20 sep. 2013

Filmtips en fredag kväll

Det är sällan man ser filmer och tänker den här kommer jag att komma ihåg. Jag har tydligen haft tur för jag har sett tre sådana filmer under de senaste veckorna. Blue Jasmine av Woody Allen måste du se. Om inte av någon annan orsak så för att se hur det blir och se ut när någon på riktigt gör film proffsigt.
Side Effects med Jude Law och Rooney Mara har sina hål och brister, men du kommer att vilja veta hur den slutar och du kommer att tänka att fan ändå så sjukt.
Och sist. Danska Jagten. Om vad som händer när barn som inte ljuger berättar saker som kanske inte stämmer.
Överlag kan jag ju råda er att titta mera på nordiska filmer. Det borde jag själv också göra. Exempelvis ska du se finska Syvälle salattu, om du inte sett den. Det är en sådan film som jag aldrig kommer att glömma. Krista Kosonen har huvudrollen och är helt trollbindande.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar