20 okt. 2013

Att vara en förebild, eller att välja vad man stör sig på

Jag har för länge sedan bestämt att om jag någon gång blir förälder så är det en sak jag speciellt vill lära mitt/mina barn. Det är betydelsen av att inte hacka ner på sig själv. Att vara nöjd och glad och stolt över den man är. Både på insidan och utsidan. Och att sträva efter att vara det bästa man vill vara. Att inte gå omkring och vara missnöjd över hur man ser ut eller hurdana ens betyg är eller hur man behandlar andra personer eller hur långt man klarar av att jogga eller hur ens hår ser ut för det är allt sådant man kan påverka bara man vill påverka det. Och att påverka saker man är missnöjd med är mycket mera konstruktivt än att vara missnöjd med dem. Tips: Ett enkelt sätt att påverka saker man är missnöjd med kan också vara att bestämma att sluta bry sig om dem och skaffa andra saker att fokusera på. Man ska vara nöjd med sig själv helt enkelt och inte gå omkring och tycka att "det kunde jag ändra på och det kunde jag göra istället för det här och det där borde jag fixa".
Så läste jag det här blogginlägget av en ung kvinna, Paula Uribe, nybliven mamma i Sverige och alla kommentarer. Om att Paula funderar på att operera sina bröst efter att hon ammat klart. Om att hon vill göra det för att känna sig mer som en kvinna igen. Och alla som tycker att "vad sänder det för budskap till din dotter? jo, att kvinnor inte duger som dom är". Och så funderar jag att vad är bättre med tanke på att vara en förebild för sitt barn: att vara genuint nöjd med hela sig själv efter att man fixat till det man tidigare var missnöjd med eller att inte fixa till det man är missnöjd med och istället må lite illa över just den saken för resten av livet.
Jag har inget svar. Men jag vill i alla fall inte bli en sådan mamma som går omkring och säger högt inför mina barn att "oj nej så jag har valkar runt magen och hängbröst, det är inte alls kul!" Det vill jag inte. Antingen vill jag vara en mamma som har en mage som jag vill ha och bröst som jag vill ha eller så vill jag vara en mamma som inte bryr sig om hur magen och brösten ser ut. Båda alternativen kommer att lära mina barn att mamma är en kvinna som är stolt över sig själv och inte hackar ner på sig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar