19 okt. 2013

Modeller är aldrig snygga i sina egna ögon

Det finns mycket i världen som provocerar mig. Liksom på riktigt "jag vill riva håret av mig själv för jag fattar inte hur det kan vara såhär" stör mig på. En sak jag stör mig på är hela det här "real women do this and that". En annan är samhällets normer om att kvinnor måste se ut på ett visst sätt, som fotomodeller, för att vara snygga, also known as, accepteras. En tredje är alla kvinnor som faktiskt är de där fotomodellerna, de där snygga, som säger att det är så fel att normen ser ut såhär och jag vill lära unga kvinnor att man inte behöver se ut såhär och jag har faktiskt också problem med mitt självförtroende för jag tycker inte alls jag är snygg!!!
Vi diskuterade idag det här med T över lunch och jag ska inte återge den diskussionen nu. Men jag googlade saken efteråt. Det är inte svårt att hitta en massa intervjuer med kvinnor som tjänar pengar på att vara vackra, smala som säger att de inte alls är nöjda med sin kropp och att de egentligen skulle vilja se ut på helt annat sätt men att utseendet inte egentligen spelar någon roll och att de vill lära unga kvinnor att man ska vara nöjd med sin kropp just som den är. Ja, det är rörigt.
Exempelvis Victoria's Secret -modeller är mycket bra på det här. Ofta lägger de också till att ja, alltså jag gör ju inte ens något för att vara såhär smal, jag bara är såhär smal, men alltså unga kvinnor ska inte känna sig dåliga för att de inte ens trots att de självsvälter sig och motionerar 2 gånger per dag ser ut såhär för jag är bara lyckligt lottad!

Jag förstår inte varför modeller inte bara kan säga att "jag ser ut såhär för att jag får betalt för att se ut såhär och för att mitt utseende används för att sälja någon produkt och jag kan vara nöjd eller missnöjd med hur jag ser ut men det spelar ingen roll för mitt utseende är bara ett verktyg." Jag blir så oerhört ledsen för att kvinnor som vet att de är "perfekta kvinnor" måste gå omkring och säga att inte ens den "perfekta kvinnan" kan vara nöjd med sitt utseende. Vem fan kan vara nöjd om inte kvinnor som får betalt för att de är så jälva snygga?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar