26 nov. 2013

Hungerspelen, film nummer 2

För den som nu någonsin tvekat, så kan jag meddela att Hunger Games: Catching Fire är sevärd. Visst, filmen känns väldigt mycket som en transportsträcka som leder till de två filmer som återstår, men Jennifer Lawrence är så bra och allt skådespeleri så proffsigt att du kommer att ångra dig om du inte ser den.
Transportsträcka ja. Du kommer att sitta och bara okej, nå det här är ju helt spännande och sådär och sen under de sista 5 minuterna bara men vänta nu vad hände här och hur kom vi hit. Väääldigt mycket to be continued över det hela.
Men alltså, Lawrence. Hon är en av de största stjärnorna just nu, utan tvivel. Helt underbar. Och jag älskar att man låter henne dominera hela filmen igenom. Hon är stark, hon är arg och hon gör det hon måste göra. Det absolut bästa med Hunger Games är att här inte finns några konstlade karaktärer. Alla karaktärer känns så rätt på just den platsen. Och alla karaktärer är sig själva och inget annat.
Jag har lika svårt med temat som de flesta andra, men i den här filmen känns det mera vuxet. Karaktärerna är inte alls så unga längre och det mesta verkar ha mognat. Filmen frossar inte heller i våld och det är väldigt aktuella frågor som behandlas.

Nu väntar vi bara på lämpligt läge för att gå och se Gravity. Den har ju minst sagt fått bra kritik. Senare i år kommer också den andra Hobbit-filmen.
 
Det finns ett yrke jag inte ens våga drömma om att ha för att det känns som att jag inte klarar av att ens tänka mig hur härligt det skulle vara: filmkritiker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar