8 nov. 2013

Rättstavning på nätet

Alltså, jag vet inte... Jag kommer ofta på mig själv med att bara stavas det faktiskt sådär?!
Ofta händer det när jag läser någon bloggs kommentarer. Språket är inte alltid det bästa på nätet, av olika skäl, och ibland undrar man om personen som skrivit något faktiskt tror att det skrivs så eller bara slarvat. Men ännu oftare kommer jag på mig själv med att liksom titta på ordet, studera det, läsa det om och om igen och bara nej, jo, nej sådär heter det inte... Eller...
Och jag har ändå koll största delen av tiden. Jag antar att om du läser ett och samma ord stavat på ett par tre olika sätt flera gånger om dagen så börjar du i något skede tvivla på att just du har rätt.
Nu är jag inte någon som säger att vi alla alltid måste stava rätt när vi skriver saker på nätet. Men. Ett bra språk gör dig så mycket mera trovärdig och så mycket enklare att förstå. Det handlar också om respekt för den andra, att inte tvinga den som läser din text att gissa vad du menar. Fantasi är bra. Men att fantisera ihop helt nya ord för att man inte vet hur ordet stavas på riktigt är att ta det till en helt ny nivå. Ibland läser jag något och så är jag bara att hur kan man ens komma på något sådant där ord?!
Felaktigheter sprids ju också och det är synd. Jag tycker att språk är och ska vara levande och utvecklas i takt med att människorna och världen utvecklas men jag tycker inte att utvecklingen innefattar att vi ska sluta göra skillnad mellan ända och enda. Jag tycker också att man inte ska ta felaktigheter på nätet på alltför stort allvar, en bloggkommentar är ändå bara en bloggkommentar. Men jag tycker det finns orsak att reflektera lite över det faktum att allt flera personer tillbringar allt mera tid på nätet där språket inte alltid är det perfekta. Jag tycker också det är helt underbart att så många lär sig så mycket engelska på nätet! Här finns ju ändå förstås samma problem med rättstavning och ett korrekt/inkorrekt språk överlag.
Observera att i sammanhanget är "nätet" ofta synonymt med just snabba texter. "Nätet" är i texten ovan inte exempelvis tidningstexter, där jag utgår från att samma regler fortfarande gäller som i tidningstexter på tryckt papper, det vill säga krav på ett utmärkt språk.
Hur få folk att ha ett bättre språk? Introducera det bättre språket för dem. När man läser tillräckligt mycket med ett tillräckligt bra språk så lär man sig småningom hur det heter "på riktigt".

Notera hur jag genom hela inlägget lyckades undvika ordet unga. För problemet gäller inte unga. Det gäller alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar