29 nov. 2013

Undergången kommer

Alla miss whatever ska alltid önska sig världsfred. Själv önskar jag också världsfred, men tror inte på det. Jag vägrar tro att den här världen kommer att bestå som den nu ser ut i en lång tid framöver. När något kommer att ske vet jag inte, men jag är helt övertygad om att exempelvis Finland kommer att sluta existera som land i något skede.
Jag försöker att inte tänka på det här för det ger mig ångest. Min värsta mardröm är att jag kommer att finnas kvar när det blir krig eller invasion eller utrensning eller folkmord eller annan människogjord katastrof i Finland. Ännu värre är att jag har en känsla av att de första som kommer att stryka med är finlandssvenskarna.
EU har ju prisats för att man lyckats skapa och behålla fred. Jag tror inte att freden är långvarig. Om det inte uppstår krig mellan EU-länder så kommer det att uppstå krig mellan EU-länder och andra länder. Vi har det alldeles för bra här för att vi ska kunna forstäta leva på det här viset i lugn och ro. Andra länder kommer att vilja ta del av kakan. Det behöver inte nödvändigtvis bli krig, det kan också hända att EU helt enkelt sakta dör ut, det blir fattigt, svält, oroligt, upplopp.
Ja, sådant tänker jag ofta på. Det är kanske sådant man inte riktigt ska säga högt. Nu sade jag det.
Däremot tror jag inte på trams om utomjordingar eller zombies eller sådant. Människor är nog tillräckligt bra på att döda varandra, det behövs ingen utomstående kraft.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar