23 dec. 2013

Att önska sig smal och rik

Någon dag för någon vecka sedan såg jag på facebook en bild med en text som löd ungefär "till julen vill jag ha ett fett konto och en smal kropp, inte som du gjorde förra året då det blev tvärtom!". Det var alltså tänkt att det var en önskan riktad till julgubben.
Den där raden fick mig att börja grubbla på det där med vad man önskar sig. Jag tycker nämligen att det ligger en stor sanning i det där, att så många människor går omkring och tänker att det de allra helst vill ha är en smalare kropp och mera pengar än de har just nu. Det är liksom det som blir kvar när man har allt annat, jobb, hem, trygghet, frihet. Då önskar man sig smal kropp och pengar.
Jag antar att det ligger något mänskligt i det också. Att när folk har det mesta de kan önska sig så hittar de på saker att önska sig och då ligger smalheten och pengarna nära till hands eftersom det är så samhälle är uppbyggt, att sådant ska man eftersträva.

Jag försöker och försöker och försöker att inte önska mig just de sakerna. Inget fel i att ha pengar och smal kropp, men jag tror att det ger en mycket mera att önska sig lite andra saker och aktivt jobba för att få lite andra saker.
En sak jag önskar mig just nu är att bli lite bättre på att möta människor. Jag kan ibland vara väldigt introvert, men känner att jag kunde få ett mycket roligare liv genom att bli lite mer utåtvänd.

God Jul och se till att önska er bra saker, som på riktigt förändrar livet. Det finns tillräckligt med material i världen som det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar