21 dec. 2013

Att försöka

En tanke som har kretsat i mitt huvud nu under de senaste veckorna när jag har kommit igång på allvar med slutförandet av gradun är det här med att försöka något. Ofta märker jag att jag skriver "nu ska jag försöka sammanfatta vad jag har kommit fram till" eller "i nästa kapitel försöker jag analysera" och så vidare. Varje gång jag upptäcker det så raderar jag det ordet. Ordet försöka är så overrated.
Överlag har jag sakta börjat inse här i livet att försöka saker och ting sällan ger dig så mycket. Du kan försöka bäst du orkar men om du bara försöker så blir det till ingenting. Gör. Försök inte, bara gör.
Det gäller att ha självförtroende. Både i gradun och i livet i allmänhet. Så istället för att skriva "nu försöker jag analysera" så skriver jag "nu analyserar jag" och så gör jag det.

Sedär, en liten tanke för den som ännu inte har något nyårslöfte, om man nu sysslar med sådant. Och ursäkta för alla gånger jag i den här bloggen försöker något. Jag ska sluta med det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar