20 dec. 2013

Veckans "haha det är så roligt att skämta om att kvinnors enda uppgift i livet bestäms av männen runt dom"

Det undgår mitt förstånd hur det kan vara så otroligt roligt att skämta om vad kvinnor kan, inte kan, ska och inte ska. Den här veckan är det ett gym i Karleby och en fotbollstränare i Frankrike som gjort bort sig.

När ska folk fatta att det inte är kul?
Läs Malins inlägg (bakom länken) för en ypperlig kommentar på vad det där gymet i Karleby egentligen håller på med när de tror att de är roliga. Och lyssna på Johanna Frändéns sommarprat i P1 för tankar kring att vara kvinna och sportjournalist.

Idag åker vi till Borgå för att träffa gamla kompisar och för att fira jul. Jag ska försöka vara utåtriktad, positiv, lugn, avkopplad och närvarande. Och så ska jag önska mig glädje och ro. Och god mat.

2 kommentarer:

  1. Gällande gymreklamen: I finska tidningar hade de tvärtom "nainen, hanki itsellesi uusi mies". Reaktionerna på det har så gott som helt uteblivit. Ledsamt.

    SvaraRadera
    Svar
    1. För en kommentar kring det hänvisar jag till Cajs blogg http://honsochmanniskor.blogspot.fi/2013/12/sexism-eller-harmlos-humor.html. Det handlar om strukturer, om att sparka neråt vs. uppåt.

      Radera