18 dec. 2013

Ungdomar på webben

För en tid sedan skrev Hbl (igen) om kombinationen ungdomar och sociala medier. Här hittar du texten, jag hoppas man kan läsa den utan att logga in eftersom jag delar den här.
Och jag blir så trött på det här, att ungdomarna ska tvingas förklara sig för alla vuxna som inte förstår hur sociala medier fungerar och varför i hela friden man kan tänkas vilja synas där.
Tröttast blir jag på att man lägger så stor energi på att predika åt unga flickor att man inte får dela med sig av lättklädda bilder på nätet. Jag har nämligen en tanke. En tanke om hur man kunde lösa "problemet" med de där lättklädda bilderna. Man kunde utgå från att ungdomarna gör som de tycker, det är allas individuella beslut vad de delar och inte delar och så skulle man låta det vara vid det. Det vill säga, vuxna människor skulle låta bli att titta på, ladda ner bilder, chatta med eller ens röra sig där lättklädda tjejer rör sig och där deras bilder finns.
Nu finns det såklart också unga killar som delar med sig. Men det talar man så sällan om. Alltid är det de här unga tjejerna som måste lära sig att inte göra si och så för att då kan någon bli kåt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar