28 feb. 2014

Abortlagen i Europa

Abortfrågan. Den har jag kommenterat flera gånger om. Själv anser jag att det inte ska vara någon "fråga". Abort är en självklar rättighet i min värld.
Dagens debatt på Vega igår handlade om aborträtten i Europa och Finland. Lyssna på debatten här.
Alltför många länder i Europa diskuterar för tillfället att stifta strängare abortlagar, Spanien exempelvis. Jag hoppas att Finland inte en dag blir en av de länderna. Aborttalet kan bara fås ner genom aktivare sexualupplysning och tillgång till preventivmedel för precis alla. Den dagen vi ser till att inga oönskade barn kommer till, den dagen har vi nått ett läge där inga aborter görs (men där de nog fortfarande måste vara lagliga). Vi kommer aldrig att nå det läget genom att förbjuda aborterna.
Tvärtom leder abortförbud till olagliga och livsfarliga aborter då kvinnor fortfarande väljer det alternativet i lika hög grad men det inte går att utföra lagligt.
Jag förstår inte hur ofödda personers rätt att finnas till kan gå före en redan existerande persons rätt till liv och sin egen kropp.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar