3 mars 2014

Det dagliga brödet

Vad lagas det för mat i unga hushåll i Finland? Lagar folk alls mat nuförtiden under den där perioden efter att de flyttat hemifrån och före de får barn? När jag först flyttade hemifrån ville jag mest laga mat som jag tyckte var god och billig. Numera lagar vi mat som liknar sådan mat som lagades hemma. En dag åt vi exempelvis potatis&köttfärslåda. Ofta lagar vi siskonkorvsoppa eller fisksoppa (jag älskar pappas fisksoppa!) och till och med köttbullar har jag prövat mig på.
Det är viktigt för oss båda det där med att laga hederlig mat, vad nu det är. Men så älskar vi ocskå att lyxa till det med en bra biff och lite vitlökspotatisgratäng eller avocadopasta eller räkpasta.
Och så gillar vi ju att äta ute också.
Jag tycker att mat får kosta. Alla marrar alltid om att maten är så dyr i Finland och visst håller jag med om att det är tokigt att vi har två kedjor att välja mellan. Grönsaker och rotfrukter och bröd kunde gott vara lite billigare, men kött är jag villig att betala för. Kött ska inte behöva kosta 2 euro per 400 gram.
Lyssna förresten på den här debatten om matpriserna i Finland. Tidvis spårar den ur, men i det stora hela så tycker jag den är intressant. Även om jag då inte tycker att matpriserna är så himla oöverkomliga i Finland. Jag tror på statistiken som säger att de är dyrare än i övriga Europa, men vad betyder det? Någonstans måste de ju vara dyrare...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar