1 sep. 2014

På Barnmorskeinstitutet

Idag är en speciell dag. T är nu studerande igen efter sommaren (han ska skriva sin gradu det här läsåret) så han var hemma precis som jag. Vi hade dessutom bokat ett besök på vårt förlossningssjukhus, Barnmorskeinstitutet här i Helsingfors. De ordnar så man får komma och bekanta sig med stället i grupp och det var inget vi ville hoppa över.
Det var en av barnmorskorna som var vår guide, hon visade ena förlossningsrummet (det största som också har ett badkar man vara i) för oss och så pratade vi om förlossning, lite om BB-tiden och hur man vet att det är dags att föda. Barnmorskan var helt ljuvlig och jag sa genast efter besöket åt T att om vi får en sådan där barnmorska så kommer jag att kunna lita på henne/honom till hundra procent! Jag tyckte det lyste yrkeskunskap och professionalitet om henne och hon var så otroligt säker på allting och så lugn.
I det stora hela har min inställning till förlossning förändrats mycket sedan då någon gång i våras. Jag försöker tänka, nej utan jag tänker att förlossning är något där jag måste lita på kroppen för den vet vad som ska göras och att jag kommer att få den bästa hjälpen man kan få. Barnmorskan på besöket idag sa det så bra, att det är en pytteliten procent av alla världens kvinnor som kan räkna med att få medicinskt stöd i sin förlossning, i en miljö som är så trygg som den är på de förlossningssjukhus vi har i Finland. Det är liksom väldigt få kvinnor i världen som kan räkna med att vara så trygga och få sådan vård och stöd som de kvinnor som föder i Finland. På Barnmorskeinstitutet till exempel finns det beredskap för att om något går snett så kan man utföra kejsarsnitt och få ut bebisen på 10 minuter. Det räddar liv.
För att inte tala om all den smärtlindring som finns att tillgå om man känner att man behöver det. Dessutom är jag och T ännu mer lyckligt lottade än 99 procent av alla förstagångsföräldrar i Finland i och med att vi ser Barnmorskeinstitutet från vårt fönster. Jag har liksom en 7 minuters promenad så är jag på det förlossningssjukhus i Finland som just nu sköter allra flest förlossningar per år. Alla förutsättningar finns för att det ska gå bra.
Det känns nästan som att jag är beredd att se förbi det faktum att jag knappast får svensk vård. Om det ännu vill sig så väl att jag får en barnmorska som pratar svenska med mig så kommer jag inte att behöva spela på lotto mer i mitt liv för då har jag fått allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar