31 dec. 2014

Mitt 2014 - det mest händelserika året i mitt liv

Det finns många listor som cirkulerar på bloggarna just nu, men jag råkade välja just den här. Så här såg mitt 2014 ut:

Beskriv året med tre ord.
Svar: Omvälvande, lärorikt och underbart.
Bästa köpet?
Svar: Det bästa köpet var nog alla icke-köp vi gjorde i samband med att A kom till oss. Vi köpte inte ett enda nytt klädesplagg åt honom utan satsade på second hand. Dessutom har vi fått massor av kläder, också en del nytt, och det är vi evigt tacksamma för men vi ville inte själva köpa nytt och det känns som ett mycket bra beslut också såhär i efterhand. Någon dag blir vi ju tvungna, men inte på länge ännu. Däremot köpte vi ju en splitterny vagn och det var också ett superbra köp!
Vilka sånger kommer påminna dig om 2014?
Svar: Alla underbara låtar som vår trubadur sjöng på bröllopet. Som Ta mej till havet.
Vem har du umgåtts med mest?
Svar:
T såklart, min favoritperson i hela världen, min klippa, min man. Sedan den 20 oktober har jag ju varit hud mot hud med A i ungefär 22 timmar av dygnet och det är ljuvligt. J och E som vi ska träffa i Åbo. Familjen.
Vad var din största tabbe 2014?
Svar:När jag raderade en låtlista från T:s Spotify. Har sällan sett honom så besviken och arg på mig. Men han fick den tillbaka efter lite googlande och trixande, som tur är. Generellt försöker jag lämna mina tabbar bakom mig, men den tabben har jag inte glömt! Och inte T heller.
Har du haft ett förhållande under 2014?
Svar: Om det förhållande jag har med min make T sedan sju år tillbaka räknas! I år var ett riktigt krisens år för oss: sju år tillsammans, vi gifte oss och vi fick barn. Alla tre brukar räknas som farosituationer för förhållanden, men vi är starka tillsammans.
Vart reste du under 2014?
Svar: Estland i april. That's it.
Vilka ser du som de största händelserna under året?
Svar: När jag blev klar magister i april, när vi flyttade i juni, när vi gifte oss den 16 augusti och när A föddes den 20 oktober.
Har du blivit bättre på något?
Svar: På att låta dagen bli som den blir. Man kan inte planera så mycket med ett spädbarn. På att byta blöjor. På att låta T sköta det han sköter i hemmet utan att jag lägger mig i. Effektivitet. Jag hinner numera göra nästan vad som helst på 15 minuter, som brukar vara tiden A ligger nöjd på soffan utan underhållning.
Vad var extra dåligt med året?
Svar: Tja, det måste nog vara det att A aldrig ville födas utan istället växte sig så stor att läkarna till sist bestämde att han ska tas ut med kejsarsnitt. Jag ville ha en vaginal förlossning. Dåligt var också att jag mådde så illa med graviditeten, spydde ännu närmare vecka 30.
Vad var extra bra?
Svar: Att jag blev mamma. Det var också extra bra att vi hade turen att få bostaden vi nu bor i. Bröllopet var också en dag jag aldrig glömmer. Plus att hunden verkar ha accepterat att det nu bor ett barn hos oss.
Lärde du känna några nya människor?
Svar: Jag började ju jobba på Yle i november 2013 så under 2014 fram tills min mammaledighet lärde jag känna en del av kollegerna, de flesta helt underbara typer.
Gjorde du något 2014 som du aldrig gjort förut?
Svar: Gifte mig. Var gravid. Fick barn. Spydde på jobbet (har fortfarande ångest när jag tänker på de där tidiga morgnarna när jag mådde som mest illa i graviditeten). Skrev klart en gradu.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Svar: Alla vänner och släktingar som kom till bröllopet för att fira min och T:s kärlek. A:s första leenden och skratt. T:s stöd när jag hade det tungt under de sista veckorna före A kom och hans första veckor i livet då jag hade ont och var generellt ganska omskakad efter snittet.
Vad var din största framgång på jobbet 2014?
Svar: Att alla kolleger under de sista veckorna och dagarna före mammaledigheten sa att de hoppas att jag återvänder efter ledigheten. Bättre betyg på att man gör sitt jobb bra kan man inte få.
Största framgång på det privata planet?
Svar: Måste vara de rädslor jag har överkommit, som att amma offentligt.
Vad gjorde du på din födelsedag?Svar: Skrev tent och åkte sedan till Borgå för två födelsedagskalas, ingetdera mitt.
Vem saknade du?
Svar: Jag saknade att ha någon kompis som också varit gravid nyligen och har ett litet barn. Alltför ofta kände jag mig så ensam i min graviditet. Det var säkert därför jag också tillbringade mycket tid på diverse diskussioner kring temat på nätet och det gjorde mig mest nervös och rädd, tyvärr.
De bästa nya människorna du träffade?
Svar: Några av barnmorskorna på Kvinnoklininiken, underbara människor!
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Svar: Jag tänker stressa mindre över hur livet kommer att bli och njuta mer av nuet. Jag tänker inte ta problem av sådant som inte är problem. Jag tänker öka mängden motion, istället för att minska den som det här året.
Mest stolt över 2014?
Svar: Att jag (tillfälligt?) lämnade jobbet på Yle med ett gott betyg för min insats. Att jag färdigställde min gradu och blev politices magister i kommunikationslära. Att jag bar på och födde ett barn.
Högsta önskan just nu?
Svar: Att jag ska få se A växa och utvecklas, att vi alla ska vara friska och nöjda och att T ska trivas med att skriva sin gradu nu under våren (och uppnå det resultat han vill uppnå).
Tror du 2015 kommer bli lika bra?
Svar: Ja men mindre händelserikt.
Vad kommer du sakna från 2014?
Svar: All spänd förväntan.
Vad spenderade du mest pengar på?
Svar: Mat och hyra. Bröllopet.
Finns det någonting du ångrar med 2014?
Svar: Att jag inte krävde mera av mödravården när det började misstänkas att A var stor inne i magen. Det ledde till flera veckor av ångest, rädsla och skuldkänslor. Och till sist till ett kejsarsnitt som sannolikt hade kunnat undvikas om bara den där första läkaren hade fattat ett annat beslut.
Blev du kär i år?
Svar: Ja jag blev på nytt kär i min make när han blev pappa, så härligt att se.
Vilket datum från år 2014 kommer du alltid att minnas?
Svar: Två: 16.8 och 20.10.
Största misstaget?
Svar: Alla glas jag söndrade...
Vad önskar du att du gjort mer?
Svar: Läst böcker. Jag läser aldrig tillräckligt. Umgåtts med hunden, det blev knappt någon träning och ingen tävling i år.
Och så slutligen; dina planer inför 2015?
Svar: Vara den bästa mamman jag kan vara. Börja jobba igen någongång på hösten. Färdigställa minst ett skrivprojekt.
Vad vill du säga till dig själv inför 2015?
Svar: Livet är ljuvligt, njut!
Är det något du saknar och vill ha?
Svar:
Jag har allt jag kunnat drömma om. Men boktips vill jag ha: vad läser de coola kidsen 2015?
Hur tror du 2015 kommer bli?
Svar: Utmanande och krävande men roligt som fan!
Vilka förändringar kommer du göra inför 2015?
Svar: Jag vill tillbringa mindre tid surfande på nätet, det ska jag ändra på. Lovar!


GOTT  NYTT ÅR 2015! LÅT DET VARA DET BÄSTA I DITT LIV!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar