9 juli 2015

De gröna rådgivningskorten

Det är något så oerhört skönt med nyheter som den om att rådgivningskorten byter färg från rosa & blått till grönt. Det vill säga, i framtiden får alla finländska barn ett grönt rådgivningskort för att undvika att de kategoriseras som flickor eller pojkar. Vem som nu har bestämt att grönt är neutralt?

Nyheten har bara väckt lite debatt i det sommarlediga Finland. De få reaktioner jag läst handlar mest om DET ÄR SKILLNAD PÅ POJKAR OCH FLICKOR VARFÖR FÖRSTÅR INGEN DET!!!??? Inget nytt på den fronten alltså.

Det jag tycker är skönt med nyheten är att det säger så mycket om vårt samhälle. Vi har det bra i Finland när vi kan lägga resurser på att för det första ha en gratis rådgivning för alla barn, för det andra dela ut rådgivningskort där allt skrivs ner med penna (hallå, 1985 ringde och vill ha tillbaka sina kort och tipsar om att man numera kan skriva ner sådant här på en maskin också känd som dator och att det är möjligt att skapa ett system så också föräldrarna kommer åt informationen) och för det tredje komma underfund med att det är mer korrekt att alla barn får ett kort i en och samma färg.

Själv hade jag inte ens noterat att A:s kort har blå färg. Hade vi haft en flicka och fått ett blått kort hade jag knappast noterat det heller. Inte heller om vi hade fått ett rosa kort åt A. Eller ett rosa kort åt en flicka. Jag är ganska neutral i frågan alltså. Som jag tror de flesta är.

För er som irriterar er över att er flicka inte får ett rosa rådgivningskort: det går alltid att kompensera det med lite extra rosa kläder på henne. Kanske en knallrosa vagn vore något? Komplett med glittrande volanger.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar