4 okt. 2015

Amanda Essén, anorexi och att handskas med sitt bagage

Före jag (eventuellt) inleder min vecka som fri från sociala medier så vill jag tipsa er alla om radioprogrammet Samtal om livet och speciellt avsnittet med Amanda Essén som blivit fri från sina ätstörningar.

Amandas historia påminner i viss grad om min, men ändå inte. Vi har alla en historia att berätta och jag tycker du ska höra hennes.

Amanda skriver också en blogg. Den hittar du här. MEN märk att bloggen är full av fitness och fitspo, så gå inte in där om du vill slippa kroppshets. Amanda sysslar nämligen numera med bikinifitness och det pratar hon också om alldeles mot slutet av Samtal om livet-programmet. Hon säger så klokt i programmet att bara för att en person har bagage så kan en ju inte undvika sådant som påminner en om det bagaget hela livet (nu skrev jag helt från minnet, hon formulerade det bättre).

Det vill säga: hon anser att trots att hon haft anorexi så kan hon inte leva sitt liv så att hon konstant undviker sådant som påminner henne om det, som kan få henne att falla tillbaka. Samtidigt säger hon att hon inte rekommenderar bikinifitness för någon som haft ätstörning. Jag håller med henne i det sista. Men visst förstår jag tankesättet att en inte kan undvika sina demoner hela livet. Det var klokt sagt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar