21 okt. 2015

Hur mycket väger en personbils vinterdäck?

Så mycket att Eva, 26 år gammal, 170 lång och lagom tung orkar släpa dem från ett skjul i Borgå till bilen, från bilen upp till bostaden, inne i bostaden från ett rum till ett annat och ner till bilen igen några veckor senare. Ensam. TVÅ I FAKIN TAGET.

Jag tror det var nära att jag dessutom hade behövt släpa dem från bilen in till bilservicens garage men eftersom jag hade A i famnen så fick jag ändå hjälp med det. Jag har den där bilen upp till öronen nu. Det är en sådan konstant rumba hit och dit och det visste jag ju när vi köpte bil. Men så hade vi ju också oturen att köpa oss en bil med flera fel, så jag var tvungen att köra den på service flera gånger om under de första månaderna vi hade den...  Det blev för mycket, helt enkelt.

Den rumban ja. Jag är fortfarande övertygad om att affären vi köpte bilen från ljög för oss mer än en gång under perioden som började med att vi var och tittade på bilen och slutade med att de betalade en stor del av kostnaderna för att alla dens fel reparerades. Fy fan så de behandlade oss. Men slutet gott, allting gott heter det visst, och de ersatte som sagt en del av kostnaderna. Men så mycket jag satt ner på det... Nej, det var sista gången vi köpte en begagnad bil, säger jag bara. Plus att jag blev utskälld av en av de anställda på bilaffären, en typ som inte hade ett skvatt med grejen att göra men som ansåg det vara sin plikt att berätta för mig hur dum i huvudet jag är (då stod jag där och skämdes men senare när jag insåg att jag hade rätt hela tiden så blev jag rosenrasande!). Bilaffärens svar på hur det kommer sig att de sålde en bil som både var olaglig och hade ett stort motorfel? "Vi får in så många bilar så vi hinner inte kolla varenda en!" Hela den rumban kostade oss hundratals euro, flera timmar tid och måååånga dåligt sovda nätter. Jag väljer ändå att inte peka ut bilfirman för de ersatte ju oss till sist, när vi hade dragit in myndigheterna i det hela (som ansåg att vi hade rätt från början till slut och borde ha fått pengarna omedelbart!)

Snart har vi i alla fall vinterdäcken på. Först måste jag bara släpa också de nya vinterdäcken till ovannämnda bilservice. Hello vardagsmotion! Till min stora lycka erbjuder bilservicen förvaring av däck så sommardäcken får bli kvar där över vintern.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar