24 okt. 2015

Lingon & Läppstift

Så heter Noora Shinglers bok om smarta mat- och sminkval. Jag har läst boken nu och kan väl konstatera att en del visste jag redan och en del var helt nytt för mig, trots att boken redan har några år på nacken. Begreppet naturkosmetika till exempel, det har jag aldrig ens hört om. Jag har ju fattat att det finns mer naturvänligt smink och mindre naturvänligt smink, men just naturkosmetikan var helt ny för mig.

Nu använder jag visserligen smink ungefär en gång i veckan. Och då stryker jag på lite mascara på ögonfransarna och så är det bra med det. Men nästa gång jag behöver en ny mascara, om sisådär tre år, så ska jag definitivt kolla in vad naturkosmetikan har att ge.

Boken är lättläst och enkel att ta till sig, stort plus för det. Men vissa stycken och kapitel känns som ytskrap, jag vill läsa mer om det här!!! Det är omöjligt att skriva en bok om allt som har med matens och sminkets renhet, etiskhet, hälsomsamhet (?) och naturlighet att göra. Shingler har gjort ett jättebra jobb, men på sina håll kände jag som sagt att det blev alltför mycket ytskrap.

Shingler avslutar boken med de här raderna:
"För att få stora saker till stånd måste man börja från de små. Även oceaner består av vattendroppar. Dina val spelar roll. De kan förändra världen."
Och då kände jag ju liksom att allt det där onda samvetet jag hade medan jag läste boken sköljdes bort. För jag gör ju de där små, bra valen hela tiden. Någon liter ekomjölk här och några ekoägg där och lite mindre schampo i håret nu och så använder jag nästan aldrig parfym på kroppen eller stylingprodukter i håret.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar