31 dec. 2015

Mitt 2015 - årssammanfattning

Det är dags för en årsresumé likt den jag skrev för exakt ett år sedan. Utan vidare presentationer eller inledningsord så kör vi!

En ljuvlig dag i september, på långpromenad alla fyra.

Beskriv året med tre ord.
Svar: Förändringar, rutiner och utveckling. 
Bästa köpet?
Svar: Och det sämsta på samma gång: bilen. En sådan frihet vi har fått, men också så mycket besvär tack vare idioterna på bilaffären samt alla fel bilen hade - oh well, det är allt bakom oss nu och bilen funkar som en dröm!
Vilka sånger kommer påminna dig om 2015?
Svar: Trollmors vaggsång, för den sjunger T när han nattar A. En massa Taylor Swift-låtar, hon har släppt bra musik i år.
Vem har du umgåtts med mest?
Svar:
Sonen och maken, såklart.
Vad var din största tabbe 2015?
Svar: Nu blev det svårt. Det var nog alla timmar med ögonen riktade mot mobiltelefonen/paddan istället för mot sonen. Eller alla böcker jag inte läste.
Har du haft ett förhållande under 2015?
Svar: Jadå, still going strong efter 8 år!
Vart reste du under 2015?
Svar: Jag var inte alls utrikes under det här året, men det gör ingenting. Istället har jag sett både Åbo, Hangö, Högsåra, Lovisa och mycket av den övriga södra kusten. Vi satt i bilen en hel del timmar den här sommaren och det är ju också att resa.

På Farmors café på Högsåra i augusti.

Vilka ser du som de största händelserna under året?
Svar: När jag började jobba igen i september, så otroligt roligt det var! Och när T fick nytt jobb under hösten. En stor händelse var också första gången A hade barnvakt, det var i april tror jag och jag och T såg en film på bio.
Har du blivit bättre på något?
Svar: Ta dagen som den kommer. Vara kreativ i köket. Baka. Sova i konstiga ställningar (med en ettåring i sängen gäller det att utnyttja varje centimeter där det inte redan finns en hand eller en fot eller ett barnhuvud).
Vad var extra dåligt med året?
Svar: Hunden som blev sjuk (men klarade sig). Att vi begravde min mormor, men det var också bra eftersom hon led så länge.
Vad var extra bra?
Svar: Att jag fick vara hemma så länge med A. Det är något som vi i Finland tar för givet, men det gäller att minnas att det är ett stort privilegium vi har i det här landet.
Lärde du känna några nya människor?
Svar: Några nya trevliga typer på jobbet.
Gjorde du något 2015 som du aldrig gjort förut?
Svar: En massa saker med A, som när han åkte i en nöjesparksmaskin för första gången. Jag och T paddlade också utanför Helsingfors på vår bröllopsdag i augusti. Paddlat har jag gjort, men inte utanför Helsingfors.
Gjorde någonting dig riktigt glad?
Svar: Igen måste jag nog säga att det var en massa grejer som A gjorde. Jag var också glad att jag fick återvända till jobbet när det passade mig bäst och att de varit så flexibla med mina arbetsturer, stort tack till Yle Nyheter för det! Jag är också glad över att T är så flexibel med sitt jobb så jag kunnat jobba.
Vad var din största framgång på jobbet 2015?
Svar: Att jag återvände till Yle så smidigt, trots ett års frånvaro. Att jag skrivit så många sidor text på mina två bokprojekt.
Största framgång på det privata planet?
Svar: Att jag hållit ett barn i liv hela året, han verkar till och med må helt okej!
Vad gjorde du på din födelsedag?
Svar: Det var en söndag, säger kalendern, men jag kan inte för mitt liv minnas vad jag gjorde den dagen. Var hemma med familjen antar jag.
Vem saknade du?
Svar: Precis som förra året saknade jag någon kompis att dela mammaskapet med. Jag har egentligen ingen närstående som också fått barn nu nyligen och det är något jag gärna skulle ha. Under den långa sommaren då T heltidsjobbade och jag var hemma med A måndag till fredag 9-10 timmar utan något egentligt program saknade jag också vuxet sällskap, vilket som helst.
De bästa nya människorna du träffade?
Svar: Jag måste nog säga att det är de nya kollegor som jag fått på Yle.
Vad tänker du göra annorlunda nästa år?
Svar: Surfa mindre. Jobba mer (hoppas jag!) Färdigställa mina skrivprojekt istället för att bara jobba med dem.
Mest stolt över 2015?
Svar: Att A vuxit till ett litet barn som är nöjd med livet och verkar må riktigt bra.

A:s första födelsedagstårta.

Högsta önskan just nu?
Svar: Att A ska få en bra dagisstart och att jag ska få timmar på jobbet som jag trivs med.
Tror du 2016 kommer bli lika bra?
Svar: Det kommer att bli bättre.
Vad kommer du sakna från 2015?
Svar: Lugnet hemma med A. Att kunna planera dagarna helt själv utan jobbtimmar eller dagisschema att ta hänsyn till.
Vad spenderade du mest pengar på?
Svar: Hyra. Mat. Bilen. Försäkringar.
Finns det någonting du ångrar med 2015?
Svar: Tja, kanske att jag inte utnyttjade tiden hemma med A till mer spännande saker... Vi var mest hemma liksom. Jag trivs med det, men jag hade ju haft världens chans att "se världen".
Blev du kär i år?
Svar: Nee, jag är ju redan kär.
Vilket datum från år 2015 kommer du alltid att minnas?
Svar: Åh, svårt... Jag vet inte datum, men A:s första midsommar. Också hans ettårskalas. 1 september då min vårdledighet tog slut och jag började jobba igen.

Midsommaren på Emsalö.

Största misstaget?
Svar: Vilka svåra frågor här är! Åh, jag minns inte... Kan det vara alla blommor jag igen dödat?
Vad önskar du att du gjort mer?
Svar: Läst böcker. Läst för A, vi är dåliga på det...
Och så slutligen; dina planer inför 2016?
Svar: Jobba mer. Vara en bra mamma. Umgås med A så mycket jag kan. Vara en riktigt bra brudtärna på bröllopet i augusti.
Vad vill du säga till dig själv inför 2016?
Svar: Gör mer av det du senare kommer att ångra att du inte gjorde.
Är det något du saknar och vill ha?
Svar:
Mer massage. Jag tackar aldrig nej till en massage. Mer riktigt bra filmer.
Hur tror du 2016 kommer bli?
Svar: Utmanande, minnesvärt och roligt.
Vilka förändringar kommer du göra inför 2016?
Svar: Vi har det ganska bra med våra rutiner och system, men det vore väldigt bra med mindre skärmtid (har jag skrivit det här förut?! Nehejdå, du inbillar dig bara!) och mer grönsaker på tallriken.

JAG HOPPAS DU FIRAR DET NYA ÅRET PÅ JUST DET SÄTT SOM DU VILL IKVÄLL. HA DET BRA OCH VI HÖRS NÄSTA ÅR!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar